LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA MED13 - CZERWIEC 2023 - ZADANIE PRAKTYCZNE NR 1
KOD ARKUSZA: MED.13-01-23.06-SG
Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:
SKRÓCONA TREŚĆ ARKUSZA:
Opis sytuacji pani Alicji Wójcik
27-letnia pani Alicja Wójcik z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, jest uczestniczką warsztatu terapii zajęciowej. Podopieczna nie potrafi przez dłuższy czas skupić się na zadaniu. Ma trudności z zapamiętywaniem nowych wiadomości. Nie ma przyjaciół i z trudem nawiązuje znajomości. Popada często w konflikty z uczestnikami WTZ, łatwo przechodzi od stanu wesołości do stanu rozdrażnienia i negatywizmu. Pani Alicja łatwo ulega wpływom innych, przez co zaczęła palić papierosy. Z trudnością panuje nad emocjami, na sytuacje trudne reaguje wycofaniem i zachowaniami regresywnymi. Jej myślenie kształtuje się na poziomie konkretno-obrazowym.
Podopieczna jest zdolna do samoobsługi, nie dba jednak o higienę osobistą i estetykę otoczenia. Nie potrafi utrzymywać porządku i trudno ją skłonić do sprzątania. Ma problemy z doborem ubioru do pogody i okoliczności. Nie potrafi obsługiwać pralki automatycznej i segregować odzieży przeznaczonej do prania. Lubi robić zakupy, lecz nie potrafi zaplanować wydatków stosownie do posiadanego budżetu. Pani Alicja ma nadwagę, spożywa duże ilości słodyczy, odżywia się nieregularnie i w pośpiechu. Niechętnie podejmuje aktywność fizyczną, choć lubi tańczyć. Ma zdolności manualne, ładnie maluje, lepi w glinie. Chętnie uczestniczy w zajęciach organizowanych na terenie placówki, lubi wycieczki i wyjścia organizowane przez WTZ. Interesuje się kulinariami, zbiera przepisy kulinarne, chętnie pomaga mamie przy gotowaniu i pieczeniu ciast.
Podopieczna mieszka z rodzicami i młodszym o 10 lat bratem. Relacje z bratem nie układają się dobrze, ciągle dochodzi między nimi do sporów i kłótni. Rodzice interesują się losem córki i wspierają ją w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego. Podopieczna na zajęcia w WTZ dojeżdża autobusem samodzielnie.
Dokonaj analizy sytuacji pani Alicji Wójcik, wyodrębnij wszystkie jej problemy i mocne strony wyszczególnione w opisie, a następnie opracuj ich diagnozę. Każdy problem przypisz wyłącznie do jednej z czterech sfer.
Opracuj wykaz 12 celów terapeutycznych dla pani Alicji Wójcik. Każdy cel powinien dotyczyć tylko jednego problemu zapisanego w opracowanej wcześniej diagnozie. Do każdego celu terapeutycznego zaplanuj po dwa konkretne zajęcia/aktywności/czynności uczestniczki adekwatne do problemów i mocnych stron uczestniczki zajęć. Jako jedno z zajęć/aktywności/czynności uwzględnij pranie w pralce automatycznej. Zaplanowane zajęcia/aktywności/czynności uczestniczki powinny rozwijać, kształtować, podtrzymywać zainteresowania i umiejętności pani Alicji Wójcik.
Następnie opracuj scenariusz indywidualnego treningu umiejętności praktycznych, przeprowadzonego w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego WTZ. Czas trwania treningu wynosi 1,5 godziny. Tematem treningu jest Pranie w pralce automatycznej. Trening ma obejmować wszystkie czynności niezbędne do wykonania prania, od segregacji odzieży przeznaczonej do wyprania w pralce automatycznej do rozwieszenia wypranej odzieży do wysuszenia. W scenariuszu zapisz między innymi co najmniej 5 celów szczegółowych zajęć, adekwatnych do zdiagnozowanych problemów i mocnych stron pani Alicji Wójcik, oraz co najmniej 4 uwagi/zalecenia dotyczące bhp podczas przebiegu zajęć, specyficzne dla planowanych zajęć. Czynności terapeuty i uczestnika zajęć (co najmniej po 2 w części wstępnej i końcowej zajęć oraz co najmniej 8 w części zasadniczej) należy zaplanować tak, aby w pełni zapewniały realizację tematu zajęć. W części zasadniczej należy uwzględnić między innymi czynności szczegółowe, określające poszczególne etapy prania.
Do opracowania zadania wykorzystaj formularze zawarte w arkuszu egzaminacyjnym.
........
........