LOGOWANIE

KWALIFIKACJA Z9 - CZERWIEC 2019 - ROZWIĄZANIE ZADANIA NR 1

KOD ARKUSZA: Z.09-01-19.06


POBIERZ ROZWIĄZANIE ZADANIA

ZOBACZ ARKUSZ PRAKTYCZNY


Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:


SKRÓCONA TREŚĆ ROZWIĄZANIA:

Rezultat 1: Wykaz problemów, potrzeb i zasobów/możliwości pani Katarzyny Wieczorek
Zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej) Problemy:
R.1.1 schizofrenia prosta, spowolnienie psychoruchowe, izolacja środowiskowa, nie utrzymuje żadnych kontaktów towarzyskich, sąsiedzkich
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 problemy
R.1.2 problemy z wyrażaniem emocji/z trudem wyraża własne emocje, niechętnie mówi o swoich problemach, potrzebach, uboga mimika
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 problemy
R.1.3 silnie przeżywa krytykę, chce być wzorowa w każdym zadaniu/perfekcjonizm/nadmiernie wymagająca wobec siebie, na niepowodzenie reaguje agresją werbalną/słowną Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 problemy
R.1.4 problemy ze snem/bezsenność/w nocy nie śpi, zasypia nad ranem, spóźnia się na zajęcia, nie dba o higienę osobistą, nie zawsze ubiera się adekwatnie do pogody/okazji Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 problemy
R.1.5 zagubiona, tendencja do popadania w apatię, do wycofywania się, nie nawiązuje kontaktów interpersonalnych, skryta/zamknięta w sobie, nie potrafi określić swoich celów życiowych, nie przejawia potrzeby rozwoju, edukacji, usamodzielnienia się, nie wykonuje/nie ma obowiązków domowych/jest wyręczana w obowiązkach domowych/zakupy, sprzątanie, pranie, gotowanie wykonuje za nią rodzina
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 4 problemy
R.1.6 silny lęk w sytuacjach społecznych, w instytucjach użyteczności publicznej typu poczta, bank, kino/w otwartym środowisku, w kontaktach z nieznanymi osobami, przy załatwianiu spraw urzędowych
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 problemy.
R.1.7 niechętnie uczestniczy w zajęciach grupowych/niechęć/brak motywacji do udziału w zajęciach grupowych/nie ma sprecyzowanych zainteresowań
R.1.8 Potrzeby: samodzielności, bezpieczeństwa, przynależności, miłości, akceptacji, kontaktów społecznych, uczestnictwa w grupie, poszanowania godności osobistej, prestiżu, szacunku, uznania, realizowania zainteresowań, samorealizacji, aktywności, ruchu, zdrowia, higieny, snu, równowagi psychicznej/zdrowia psychicznego, przyjaźni Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 potrzeby
R.1.9 Zasoby/możliwości: sprawna ruchowo, sama porusza się komunikacją miejską, korzysta z telefonu komórkowego, potrafi przygotować prosty posiłek, ma źródło utrzymania/rentę Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 zasoby/możliwości
R.1.10 Zasoby/możliwości: samodzielnie czyta, pisze, lubi słuchać muzyki, oglądać filmy, przeglądać albumy z fotografiami, chętnie uczestniczy w zajęciach rękodzielniczych, z krawiectwa, jest zadowolona z możliwości udziału w zajęciach w ośrodku Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 zasoby/możliwości
R.2
Rezultat 2: Pięciodniowy plan zajęć terapeutycznych dla pani Katarzyny Wieczorek
| Zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej)
R.2.1 Cele szczegółowe zajęć kształtujących umiejętności interpersonalne: nabycie umiejętności nawiązywania, podtrzymywania kontaktów z innymi, poprawa komunikacji, przeciwdziałanie bierności w kontaktach z innymi, wycofaniu, ukształtowanie/nabycie postaw asertywnych, rozwijanie umiejętności odróżniania zachowań asertywnych, uległych, agresywnych, rozpoznawanie własnych zachowań, wyrażanie własnych emocji, potrzeb, problemów, radzenie sobie ze stresem, z niepowodzeniami, z krytyką, z trudnościami, z lękiem, zwiększenie odporności na sytuacje trudne, spadek tendencji do nadmiernego przeżywania sytuacji, ukształtowanie umiejętności mówienia o swoich problemach, potrzebach, zwiększenie śmiałości w relacjach z uczestnikami, poprawa kontaktów społecznych, uświadomienie roli komunikacji niewerbalnej/mowy ciała, odczytywanie sygnałów niewerbalnych, integracja z rówieśnikami, motywowanie do współpracy/współdziałania, wzrost umiejętności/kompetencji interpersonalnych/społecznych, wzrost motywacji do działania, aktywności społecznej, ograniczenie/eliminacja lęku przed działaniem/aktywnością, spadek poczucia zagubienia, tendencji do wycofywania się, popadania w apatię/wycofania/bierności/rezygnacji z działania, wzrost adekwatności samooceny, wiary we własne możliwości/siły, ograniczenie nadmiernych wymagań wobec siebie/perfekcjonizmu, poprawa samopoczucia, kształtowanie umiejętności komunikacyjnych w instytucjach użyteczności publicznej, spadek/ograniczenie lęku w sytuacjach społecznych, korzystanie z instytucji użyteczności publicznej, zaspokojenie potrzeby równowagi psychicznej/zdrowia psychicznego, przyjaźni, kontaktów społecznych/interpersonalnych, uczestnictwa w życiu społecznym, samoakceptacji, szacunku/poszanowania godności osobistej, prestiżu, uznania, osiągnięć, bezpieczeństwa, akceptacji, przynależności, miłości (lub inne adekwatne do zapisanych zajęć) Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 różne cele w ciągu tygodnia
R.2.2 Cele szczegółowe zajęć kształtujących czynności życia codziennego: wzrost motywacji do wykonywania czynności higienicznych, wzrost systematyczności mycia się, wzrost umiejętności/sprawności/samodzielności w zakresie higieny, wzrost motywacji do używania środków higienicznych/kosmetyków, nabycie umiejętności doboru/korzystania z kosmetyków, wzrost umiejętności doboru ubrań pod względem pory roku, okoliczności, zwiększenie motywacji/umiejętności dbania o wygląd zewnętrzny, o ubiór, poprawa wyglądu zewnętrznego, wzrost umiejętności samoobsługowych, przygotowania posiłków, gotowania, pieczenia/wykonania określonej potrawy (lub zapisana konkretna nazwa potrawy), wzrost umiejętności mycia, krojenia, obierania, tarcia, obróbki termicznej żywności, wzrost/nabycie umiejętności/opanowanie obsługi urzadzenia kuchennego/gospodarstwa domowego (lub zapisane konkretne urządzenie typu: robot kuchenny, kuchenka, zmywarka, mikrofalówka, pralka, odkurzacz), nabycie umiejętności sprzątania, czyszczenia, prania, prasowania, odkurzania, obsługi sprzętu domowego użytku, wykonywania czynności porządkowych/korzystania ze środków czystości zgodnie z zasadami bhp, nabycie nawyków dbania o własne mieszkanie, estetykę otoczenia, ukształtowanie potrzeb estetycznych, wzrost motywacji do rozwijania samodzielności w czynnościach praktycznych/życia codziennego, wzmacnianie/nabycie postawy zaradności, samodzielności, samowystarczalności, organizacji rytmu dnia, wzrost/nabycie umiejętności sporządzania listy zakupów, planowania, wykonywania zakupów, planowania wydatków, gospodarowania pieniędzmi, zaspokojenie potrzeby samodzielności, zaradności, aktywności (lub inne pod warunkiem poprawności merytorycznej i zgodności z zakresem zapisanych zajęć) Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 różne cele w ciągu tygodnia
R.2.3 Cele szczegółowe zajęć z zakresu organizacji czasu wolnego: podtrzymywanie/wzrost zakresu zainteresowań technikami rękodzieła, poszerzenie umiejętności w zakresie różnych technik rękodzieła, opanowanie umiejętności wykonania podstawowych ściegów, rozwijanie/wzrost umiejętności umiejętności szycia ręcznego, wzrost/nabycie umiejętności samodzielnego przyszywania guzików/elementów zdobniczych/cekinów/aplikacji, korzystania z wykrojów, łączenia elementów ze sobą, wzrost/nabycie umiejętności doboru materiałów/posługiwania się materiałami, narzędziami wzrost/nabycie umiejętności posługiwania się miarą krawiecką, zdejmowania miary z modela, przenoszenia wzoru na materiał, wyrobienie nawyku pracy zgodnie z przepisami bhp/systematyczności/dokładności w pracy, nabycie umiejętności wykonania pracy z użyciem technik kroju i szycia, maskotek, fartuchów, poszewek, rękawic kuchennych, serwetek, spódnic, spodni, elementów odzieży, strojów okolicznościowych, obrusów, serwet, nabycie umiejętności wyszywania serwetek, obrusów, obrazów metodą krzyżykową, richelieu, naszywania aplikacji, nabycie umiejętności naprawy, przeróbki odzieży, podtrzymywanie/wzrost zakresu zainteresowań muzyką, filmami, wzrost umiejętności twórczego myślenia, dostarczanie wrażeń estetycznych, wzbogacanie sfery emocjonalnej, podniesienie samooceny, wiary we własne siły/możliwości, łagodzenie napięć, podtrzymywanie sprawności manualnej, wzrost motywacji do udziału w zajęciach grupowych, nabycie umiejętności współpracy w grupie/współdziałania z innymi, poprawa nastroju/samopoczucia, poszerzanie zainteresowań (lub inne adekwatne do zapisanych zajęć)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 różne cele w ciągu tygodnia
R.2.4 Czynności/metody/techniki w zakresie zajęć kształtujących umiejętności interpersonalne: socjoterapia, trening, pogadanka, dyskusja, rozmowa terapeutyczna, ćwiczenia, omówienie, analizowanie, odgrywanie scenek, drama, "burza mózgów", ćwiczenie umiejętności nawiązywania, podtrzymywania rozmowy/komunikowania się, asertywności, wyrażania emocji, mowy ciała, modyfikowania niepożądanych zachowań, przestrzegania norm/zasad społecznych, ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, w sytuacjach problemowych/autoprezentacji/korzystania z instytucji użyteczności publicznej/radzenia sobie z załatwianiem spraw w instytucjach użyteczności publicznej, wyjście do konkretnej instytucji publicznej (typu poczta, kino, teatr, muzeum, urząd, galeria) (lub inne pod warunkiem poprawności merytorcznej i zgodności z zakresem zapisanych zajęć)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 różne czynności/metody/techniki w ciągu tygodnia.
R.2.5 Czynności/metody/techniki w zakresie zajęć kształtujących czynności życia codziennego: pokaz, pogadanka, ergoterapia, trening samoobsługi, higieniczny/czystości/mycia ciała (lub zapisane konkretne czynności związane z dbaniem o higienę ciała, ubiór), sortowanie ubrań, dobieranie proszku, płynu, pranie, prasowanie, trening estetyczny/dbałości o wygląd zewnętrzny/ubiór, dobieranie ubrań do pogody, okoliczności, trening praktyczny, zajęcia kulinarne/trening kulinarny, krojenie, siekanie, obieranie, mycie, tarcie określonych produktów spożywczych, gotowanie, pieczenie określonej potrawy, obsługa (lub zapisane etapy obsługi) kuchni, mikrofalówki, robota kuchennego, zmywarki, odkurzacza, pralki (lub innych sprzętów gospodarstwa domowego), nakrywanie do stołu, trening porządkowy, sprzątanie, obsługiwanie urządzeń gospodarstwa domowego (lub zapisane konkretne urządzenie), mycie, ścieranie kurzów, polerowanie, mycie okien, podłóg, szafek, blatów, trening ekonomiczny, sporządzanie listy zakupów, robienie zakupów (lub inne pod warunkiem poprawności merytorcznej i zgodności z zakresem zapisanych zajęć)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 różne czynności/metody/techniki w ciągu tygodnia.
R.2.6 Czynności/metody/techniki w zakresie zajęć z organizacji czasu wolnego:
fotografowanie, nagrywanie filmu, komputerowe obrabianie zdjęć/filmu, opracowanie stron www ze zdjęciami, przygotowywanie kroniki oos/gazetki ściennej, biblioterapia, czytanie książek/publikacji, dyskusja, pogadanka, pisanie/relacjonowanie, opowiadanie, omawianie, analizowanie, oglądanie filmów, filmoterapia, plastykoterapia, malowanie, rysowanie, wykonanie prac rękodzielniczych określoną techniką, krawiectwo, wykonanie podstawowych ściegów, szycie ręczne, przyszywanie guzików, elementów zdobniczych/cekinów/aplikacji, korzystanie z wykrojów, łączenie elementów ze sobą/zszywanie, dobieranie materiałów, posługiwanie się materiałami, narzędziami, miarą krawiecką, zdejmowanie miary z modela, tworzenie manekina, przenoszenie wzoru na materiał, wykonanie konkretnej pracy z użyciem technik kroju i szycia/uszycie maskotek, fartuchów, poszewek, rękawic kuchennych, serwetek, spódnic, spodni, pozostałych elementów odzieży, strojów okolicznościowych, obrusów, serwet, patchworku, wyszywanie serwetek, obrusów, obrazów metodą krzyżykową, richelieu, naprawianie, przerabianie odzieży, arteterapia, ikebana/tworzenie bukietów/ozdób z kwiatów, dekorowanie, zdobienie, malowanie na szkle, origami, papieroplastyka, tworzenie kart okolicznościowych, kalkomania, wyklejanie, qulling, scrapbooking, tworzenie biżuterii, tworzenie witrażu, stroików okolicznościowych, rzeźbienie w drewnie, w mydle, w masach plastycznych, ceramika, lepienie, wyplatanie, tworzenie prac metaloplastycznych, tworzenie collage'u, wycinanie, planowanie/wyjście na spacer/wycieczkę/zwiedzanie, nordic walking, teatroterapia, inscenizacja, udział/przygotowanie przedstawień teatralnych, drama, choreoterapia/tańczenie/nauka tańca, muzykoterapia, gra na instrumentach/nauka gry na konkretnym instrumencie, słuchanie utworów muzycznych, ludoterapia, gry i zabawy, organizacja zabaw/gier towarzyskich, ruchowych, muzycznych (lub zapisana nazwa gry), organizowanie spotkań, imprez okolicznościowych, metoda Carla Orffa, śpiewoterapia/śpiewanie w grupie, ergoterapia (lub inne, adekwatne, pod warunkiem poprawności merytorycznej) Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 4 różne czynności/metody/techniki w ciągu tygodnia
R.2.7 Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne do zajęć kształtujących umiejętności interpersonalne: flipchart, pisaki/flamastry, kartki, kredki, ołówki, długopisy, tablica, audiobooki, projektor, laptop, aparat fotograficzny, kamera, telefon, plansze edukacyjne, makiety, książki, filmy, nagrania, formularze urzędowe/pocztowe, kartki pocztowe (lub inne adekwatne do zapisanych czynności)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne do każdego z zajęć.
R.2.8 Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne do zajęć kształtujących czynności życia codziennego: materiały, środki, przybory higieniczne, kosmetyczne, chemia gospodarcza, mydło, gąbka, szampon, żel pod prysznic, ręcznik, krem, woda toaletowa, balsam, pilniczek, pasta, szczotka, kubek do mycia zębów, pralka, proszek do prania, miska, płyn do płukania, wiadro, mop, ścierki, płyn do okien, artykuły spożywcze (lub konkretne produkty spożywcze), materiały, środki, przybory kuchenne, talerze, noże, tarka, deski, kubki, dzbanki, czajnik, garnek, środki czystości, taca, fartuch, rękawice (lub inne adekwatne do zapisanych czynności)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne do każdego z zajęć.
R.2.9 Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne do zajęć z zakresu organizacji czasu wolnego: aparat fotograficzny, kartki, długopisy, flamastry, laptop, kamera, projektor, program do obróbki zdjęć/filmów, ramki do zdjęć, ołówki, papier, karton, blok techniczny, blok rysunkowy, gazety, farby, kredki, pędzle, konturówki, klej, papier kolorowy, bibuła, krepina, serwetki, nożyczki, masy plastyczne, drewno, mydło, szkło witrażowe, wiklina, druty, cążki, materiały dekoratorskie, materiały do decoupage, medium do spękań, butelki, skrzynki, rekwizyty drewniane, doniczki, filc, żurnale, czasopisma, szablony, wzory, ilustracje, papier pergaminowy, materiały/tkaniny, nici, koronki, lamówki, kreda krawiecka/mydełko, pisak do tkanin, miara krawiecka, linijki, poduszeczki do igieł, igły, szpilki, naparstki, nawlekacze do igieł, guziki, elementy zdobnicze, aplikacje, cekiny, haftki, zamki błyskawiczne, manekiny krawieckie, lustro, nóż, kwiaty suszone, z bibuły, podkładki, maty, odzież ochronna, publikacje, książki, czasopisma, albumy, zdjęcia, foldery, atlasy, mapy, kije do nordic walking, plecak z wyposażeniem na wycieczkę, gry stolikowe i towarzyskie (lub zapisana konkretna nazwa gry), instrumenty perkusjne, grzechotki, bębny, rurki, kołatki, teksty piosenek, sprzęt grający, audiobook, nagrania, muzyczne, rekwizyty, maski, przebrania, piłki, szarfy, tarcza dart, piłkarzyki stołowe, chusta animacyjna Klanza (lub inne adekwatne do zapisanych czynności) (lub inne adekwatne do zapisanych czynności)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeśli zapisane są co najmniej 3 materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne do każdego z zajęć
R.3
........
........

POBIERZ ROZWIĄZANIE ZADANIA


Arkusz jest przeznaczony dla zawodów:



INNE ROZWIĄZANIA Z KWALIFIKACJI Z9