LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA M15 - CZERWIEC 2017 - ZADANIE PRAKTYCZNE NR 1
KOD ARKUSZA: M.15-01-17.06
Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:
SKRÓCONA TREŚĆ ARKUSZA:
Nieprawidłowość w działaniu układu napędu elektropneumatycznego znajdującego się na stanowisku egzaminacyjnym polega na niewysuwaniu się tłoczysk siłowników A1 oraz A2.
Napraw układ napędu elektropneumatycznego przedstawiony na rysunkach 1 i 2. Aby wykryć i usunąć usterkę (lub usterki):
- wykonaj czynności zapisane w formularzu Protokołu z diagnozy układu napędu elektropneumatycznego i wypełnij ten protokół,
- wykorzystaj dokumentację dostępną na stanowisku egzaminacyjnym.
Wypełnij Protokół z naprawy układu napędu elektropneumatycznego.
Po naprawie układu i upewnieniu się, że połączenia wszystkich elementów układu są wykonane poprawnie, zgłoś przewodniczącemu ZN zamiar sprawdzenia działania naprawionego układu. Po uzyskaniu zgody na podłączenie układu do zasilania elektrycznego i pneumatycznego sprawdź jego działanie.
Przeprowadź regulację układu. W przypadku, gdyby układ nie działał zgodnie z opisem, wprowadź do niego poprawki.
Aby sprawdzić działanie naprawionego układu, nastaw wartości:
- ciśnienia powietrza zasilającego układ: 4±0,2 bary,
- tłumienia na zaworze V3: 50% zakresu tłumienia zaworu ±10%.
Prace wykonaj na przygotowanym stanowisku wyposażonym w niezbędne narzędzia, podzespoły i aparaturę kontrolno-pomiarową. W trakcie naprawy i sprawdzania układu napędu elektropneumatycznego przestrzegaj przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Opis działania układu
W pozycji początkowej tłoczyska obu siłowników są wsunięte. Po chwilowym naciśnięciu przycisku WYSUŃ tłoczysko siłownika A1 wysuwa się do pozycji wykrywanej przez czujnik magnetyczny B1. Po całkowitym wysunięciu tłoczyska siłownika A1 tłoczysko siłownika A2 wysuwa się z tłumieniem do pozycji wykrywanej przez czujnik magnetyczny B2. Po osiągnięciu przez tłoczysko siłownika A2 maksymalnego wysunięcia następuje jednoczesne wsuwanie obu tłoczysk siłowników dwustronnego działania do położenia początkowego.
W trakcie działania układu chwilowe naciśnięcie przycisku WSUŃ spowoduje natychmiastowy powrót obu tłoczysk siłowników do położenia początkowego (niezależnie od stanu przycisku WYSUŃ). Kolejny cykl pracy układu może nastąpić po powrocie obu tłoczysk siłowników do położenia początkowego.
Napięcie zasilania układu elektropneumatycznego powinno wynosić 24±1,2 V DC, natomiast dla zastosowanych typów cewek tolerancja rezystancji wynosi ±10%.
Po wykonaniu prac uporządkuj stanowisko, pozostaw na nim arkusz egzaminacyjny oraz naprawiony układ napędu elektropneumatycznego, podłączony do zasilania pneumatycznego i elektrycznego.
........
........