LOGOWANIE

KWALIFIKACJA MS9 - STYCZEŃ 2023 - ZADANIE PRAKTYCZNE NR 1

KOD ARKUSZA: MS.09-01-23.01-SG


POBIERZ ARKUSZ PRAKTYCZNY

ZOBACZ ROZWIĄZANIE ZADANIA


Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:


SKRÓCONA TREŚĆ ARKUSZA:

Na podstawie opisu przypadku sporządź diagnozę terapeutyczną pana Jana Piotrowskiego oraz zaproponuj dla niego tygodniowy plan treningów, zgodnie z opisem tabel. Opracuj scenariusz zajęć indywidualnych „Higiena jamy ustnej z wykorzystaniem elektrycznej szczoteczki do zębów".
_Opis przypadku_
32-letni Jan Piotrowski od ośmiu lat jest uczestnikiem środowiskowego domu samopomocy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wskazuje na występujące u niego sprzężenie niepełnosprawności intelektualnej i autyzmu.
Pan Jan mieszka z ojcem. Matka zmarła cztery lata temu, do tego czasu zajmowała się synem i obowiązkami domowymi, a ojciec pracował jako kierowca. W chwili obecnej panowie prowadzą samodzielnie gospodarstwo domowe, korzystają ze wsparcia finansowego ośrodka pomocy społecznej, ojciec pana Jana pobiera świadczenie pielęgnacyjne. Ojciec pana Jana zgłasza problemy w komunikacji z synem. Twierdzi też, że nie jest w stanie zachęcić syna do wspólnej aktywności, ponieważ pan Jan w domu najchętniej ogląda wybrane seriale lub leży w łóżku, słuchając radia.
Pan Jan samodzielnie przemieszcza się, do placówki dojeżdża kilka przystanków autobusem na wyuczonej trasie. Potrafi wykonać podstawowe czynności samoobsługowe typu ubieranie, zjedzenie posiłku, mycie się czy toaleta, nie przestrzega jednak ich rytmu. Często nie zmienia odzieży na czystą, odmawia zabiegów higienicznych lub wykonuje je nieprawidłowo.
Jest osobą niemówiącą, w codziennej komunikacji na życzenie personelu potrafi korzystać z piktogramów w książce komunikacyjnej stworzonej na etapie edukacji, zawierającej podstawowe zwroty, wizerunki czynności i obiektów. Najchętniej jednak posługuje się gestem i mową ciała, rozumie podstawowe pytania i polecenia dotyczące dnia codziennego. Przestrzega ustalonego grafiku zajęć, chętnie uczestniczy we wspólnych posiłkach, bardzo lubi słodycze i napoje gazowane, unika warzyw.
Pan Jan z trudnością nawiązuje nowe znajomości, nie inicjuje kontaktu. Zachowuje dystans do znanych osób, pozostaje na uboczu grupy uczestników zajęć. Rzadko okazuje emocje, zarówno pozytywne jak i negatywne, unika kontaktu wzrokowego, wydaje się niezainteresowany bieżącymi wydarzeniami. Stosuje bierny opór, wokalizuje, manifestuje stereotypie ruchowe lub ucieka, gdy w otoczeniu robi się zbyt głośno albo nie ma ochoty na realizację danej prośby. Uczestniczy w spacerach i wycieczkach z grupą. Podczas zajęć grupowych typu świętowanie lub dyskoteka woli spędzać czas w innym pomieszczeniu.
Chętnie wykonuje poznane już czynności, oczekuje na zaproponowanie aktywności i zorganizowanie stanowiska pracy. Jest sprawny manualnie i dokładny w szczegółach wykonywanych prac. Najchętniej koloruje szablony, potrafi jednak opanować nowe techniki plastyczne i rękodzielnicze przy indywidualnej nauce, współpracuje z terapeutą. Wykonuje proste działania matematyczne, pisze ze wzoru, układa puzzle.
Do opracowania zadania wykorzystaj formularze zawarte w arkuszu egzaminacyjnym. Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 180 minut.
Ocenie podlegać będą 3 rezultaty:
- diagnoza terapeutyczna pana Jana Piotrowskiego,
- tygodniowy plan treningów dla pana Jana Piotrowskiego,
- scenariusz zajęć indywidualnych dla pana Jana Piotrowskiego.
........
........

POBIERZ ARKUSZ PRAKTYCZNY


Arkusz jest przeznaczony dla zawodów:



INNE ARKUSZE Z KWALIFIKACJI MS9