LOGOWANIE

KWALIFIKACJA MED13 - CZERWIEC 2025 - ROZWIĄZANIE ZADANIA NR 1

KOD ARKUSZA: MED.13-01-25.06-SG


POBIERZ ROZWIĄZANIE ZADANIA

ZOBACZ ARKUSZ PRAKTYCZNY


Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:


SKRÓCONA TREŚĆ ROZWIĄZANIA:

Rezultat 1: Plan aktywizacji Teresy Myk
W zakresie edukacji zdrowotnej - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.1.1 Zalecenia dotyczące edukacji zdrowotnej, w tym zdrowego stylu życia: Wzbogacenie diety w warzywa; Zdrowe odżywianie; Planowanie posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia; Znalezienie zdrowych zamienników słonych przekąsek; Ograniczenie spożycia cukru/słodyczy; Ograniczenie spożycia słodzonych napojów; Ograniczenie spożycia słonych przekąsek; Zmiana złych nawyków żywieniowych; Zbilansowanie diety; Ustalenie zdrowego jadłospisu; Przygotowanie posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia;
Przestrzeganie diety; Regularne spożywanie posiłków; Regularne nawadnianie organizmu;
Dotlenienie organizmu; Stopniowa redukcja nadwagi; Udział w aktywnościach ruchowych (lub zapisane konkretne aktywności/ćwiczenia typu: zabawy ruchowe; gimnastyka; taniec; zajęcia na pływalni; joga); Spacery/nordic walking; Konsultacje z
dietetykiem/psychologiem; Regularne/okresowe kontrole lekarskie/specjalistyczne (lub
zapisany konkretny specjalista, np. diabetolog/kardiolog); Monitorowanie stanu zdrowia
(lub zapisany konkretny pomiar: glikemii/ciśnienia tętniczego/masy ciała); Regularne
przyjmowanie leków; Zwiększenie poziomu wiedzy na temat chorób (lub zapisana
konkretna nazwa choroby: cukrzyca; nadciśnienie tętnicze; nadwaga); Udział w aktywnościach wspierających zdrowie psychiczne (lub wymienione konkretne aktywności,
np. techniki relaksacyjne/kontakty społeczne)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisanych jest co najmniej 8 różnych zaleceń, ściśle związanych z zakresem edukacji zdrowotnej, w tym zdrowego stylu życia
R.1.2 Wyłącznie zalecenia z zakresu edukacji zdrowotnej, w tym zdrowego stylu życia i wszystkie są adekwatne do problemów uczestniczki
W zakresie stymulowania funkcji poznawczych - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.1.3 Zajęcia terapeutyczne w tym treningi: trening: Pamięci; Czytania; Liczenia; Koncentracji uwagi; Uważności; Pisania; Poszerzania wiedzy; Gier umysłowych; ćwiczenia: Budowania skojarzeń; Posługiwania się wyobrażeniami; Mnemotechnik (lub zapisana konkretna nazwa ćwiczenia); udział w grach: Edukacyjnych; Stolikowych; Towarzyskich (lub zapisana nazwa konkretnej gry); rozwiązywanie: Łamigłówek; Rebusów; Krzyżówek; Zadań edukacyjnych; Zadań edukacyjnych w programach komputerowych; Układanie puzzli; Wykonanie zadań plastycznych (stymulujących funkcje poznawcze); Zajęcia muzyczne (stymulujące funkcje
poznawcze)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane zajęcia terapeutyczne są adekwatne do problemów uczestniczki oraz jeżeli zapisanych jest co najmniej 6 różnych, ściśle związanych z zakresem stymulowania funkcji poznawczych, możliwych do
zrealizowania w czasie półtorej godziny
R.1.4 Uwzględnione zajęcia stymulujące pamięć/koncentrację uwagi
R.1.5 Materiały, pomoce dydaktyczne: Tablica flipchart; Pisaki/Kredki; Kartki/Papier; Krzyżówki;
Sudoku; Łamigłówki; Rebusy; Książki; Czasopisma; Karty pracy z zakresu treningu funkcji
poznawczych; gry: Bingo; Scrabble; Rummikub; Memory; Milionerzy; Warcaby; Szachy
(lub zapisana inna konkretna nazwa gry z zakresu treningu funkcji poznawczych); Komputerowe; Talia kart/karty do gry; Materiały plastyczne; Pomoce do zajęć muzycznych Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane pomoce, materiały są adekwatne do zaplanowanych zajęć oraz jeżeli zapisanych jest co najmniej 7 różnych, do każdych zajęć co najmniej 1
W zakresie komunikacji interpersonalnej - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.1.6 Cele szczegółowe z zakresu komunikacji interpersonalnej: Nawiązanie kontaktów społecznych; Integracja z grupą; Wzmocnienie identyfikacji z grupą; Wzrost umiejętności komunikacji/formułowania wypowiedzi/udziału w dyskusji; Wzrost aktywności społecznej; Wzrost motywacji do udziału w życiu społeczności; Wzrost motywacji do udziału w zajęciach grupowych; Wzrost motywacji do nawiązywania kontaktów społecznych; Wzrost motywacji do podtrzymywania kontaktów społecznych; Zmniejszenie poczucia
osamotnienia; Wzrost/poprawa samooceny; Wzrost/poprawa samopoczucia; Zaspokojenie
potrzeb psychospołecznych; Niwelowanie postawy zamkniętej
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisanych jest co najmniej 7 różnych celów
związanych z komunikacją interpersonalną
R.1.7 Wyłącznie cele szczegółowe, adekwatne do problemów uczestniczki
R.2
Rezultat 2: Scenariusz zajęć terapeutycznych - część A
Zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności
merytorycznej):
R.2.1 Imię, nazwisko i wiek uczestnika: Teresa Myk 75 lat; Placówka: dzienny dom pomocy
R.2.2 Temat zajęć: Wykonanie obrazów Kwiaty polskie techniką filcowania na sucho Dopuszcza się zapis: Kwiaty polskie techniką filcowania na sucho
R.2.3 Czas trwania zajęć: czas podany w metryczce oraz łączny czas trwania części wstępnej, zasadniczej i końcowej w przebiegu zajęć wynosi 1,5 godziny/90 minut
R.2.4 Cele szczegółowe zajęć: Poprawa samopoczucia/nastroju; Rozwój/podtrzymywanie zainteresowań; Przywrócenie zdolności do aktywnego życia społecznego; Rozwój
kreatywności; Zwiększenie wiary we własne siły/możliwości; Wzrost samooceny; Nabycie
wiedzy na temat techniki filcowania na sucho; Nabycie umiejętności posługiwania się
narzędziami do filcowania; Nabycie wiedzy na temat sposobów rozdzielania pasm wełny czesankowej; Nabycie umiejętności formowania pasm wełny czesankowej; Nabycie
umiejętności łączenia pasm wełny czesankowej; Nabycie umiejętności tworzenia
kompozycji kwiatowych za pomocą igieł do filcowania; Doskonalenie umiejętności
manualnych
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane cele są adekwatne do tematu zajęć, problemów i mocnych stron uczestniczki oraz zapisanych jest co najmniej 5 celów szczegółowych, w tym co najmniej 3 dotyczące techniki filcowania na sucho
R.2.5 Technika terapii zajęciowej: zapisane wyłącznie: filcowanie na sucho
R.2.6 Forma zajęć: grupowa
R.2.7 Materiały: wełna czesankowa; arkusz tkaniny/filcu/styropianu; mydło krawieckie/kreda krawiecka
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 materiały, w tym
wełna czesankowa
R.2.8 Narzędzia: igła do filcowania; obsadka/uchwyt/pióro/przyrząd na igły; mata/szczotka/gąbka
do filcowania; nożyczki; foremki/szablony do formowania kształtów
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 2 narzędzia, w tym
igła do filcowania
R.2.9 Pomoce dydaktyczne: Książki z pracami wykonanymi techniką filcowania na sucho; Wzór pracy wykonanej techniką filcowania na sucho/wzór pracy; Ilustracje kwiatów; Film/Prezentacja na temat filcowania na sucho/kwiatów Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisana jest co najmniej 1 pomoc
dydaktyczna
R.2.10 Uwagi lub zalecenia dotyczące przestrzegania zasad bhp podczas przebiegu zajęć:
Ostrożne używanie nożyczek/igieł; Ostrożne posługiwanie się ostrymi narzędziami;
Zachowanie odpowiedniej odległości; Dobre oświetlenie; Odkładanie igieł/narzędzi na wyznaczone miejsce; Utrzymywanie porządku w trakcie pracy; Zapewnienie dostępu do apteczki; Stosowanie ochrony palców przed skaleczeniem
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są co najmniej 3 uwagi/zalecenia
specyficzne dla planowanych zajęć
R.3
........
........

POBIERZ ROZWIĄZANIE ZADANIA


Arkusz jest przeznaczony dla zawodów:



INNE ROZWIĄZANIA Z KWALIFIKACJI MED13