LOGOWANIE

KWALIFIKACJA MED.13

Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej



Zawody związane z kwalifikacją MED.13




OPIS WYMAGAŃ - KWALIFIKACJA W ZAWODZIE MED 13

MED.13.2 - Podstawy terapii zajęciowej (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)

    1. przedstawia prawne i etyczne uwarunkowania zawodu
  • wskazuje zasady etycznego zachowania w stosunku do podopiecznego i współpracowników
  • wymienia przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych w zawodzie (ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych)
    2. wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych
  • opisuje system ubezpieczeń zdrowotnych
  • wskazuje rodzaje ubezpieczeń zdrowotnych
  • wymienia zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
  • rozróżnia dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne
    2. identyfikuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia
  • wymienia miejsca pracy terapeuty zajęciowego
  • wyjaśnia rolę terapeuty zajęciowego w organizacji systemu ochrony zdrowia
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych
  • wymienia prawa pacjenta
  • wymienia zadania terapeuty zajęciowego w oparciu o przepisy prawa dotyczące wykonywania zawodu
  • przestrzega przepisów dotyczących ochronie danych osobowych i informacji niejawnych
  • określa zadania członków zespołu wielodyscyplinarnego
    4. współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym
  • sporządza notatki służbowe, raporty, arkusze obserwacji, arkusze wywiadu, arkusze diagnozy terapeutycznej, plany terapii (tygodniowe, miesięczne, roczne) zawierające bieżące informacje o pacjencie
  • tworzy plan działań terapeutycznych w oparciu o informacje zespołu wielodyscyplinarnego
  • przekazuje informacje członkom zespołu wielodyscyplinarnego o wynikach pracy terapeutycznej
    5. Kwalifikacje zawodowe - stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
  • sporządza dokumentację terapeuty zajęciowego w wersji elektronicznej
  • dobiera programy komputerowe do przygotowania i prowadzenia zajęć terapeutycznych
    6. rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
  • wymienia cele normalizacji krajowej
  • wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  • rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  • korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

MED.13.3 - Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu interpersonalnego (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED13)

    1. określa sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • opisuje proces komunikacji interpersonalnej i jego elementy składowe
  • opisuje sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • odróżnia komunikację jednokierunkową od dwukierunkowej
  • dobiera sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej dostosowane do potrzeb i możliwości podopiecznego
    2. posługuje się językiem migowym
  • stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń
  • pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych
  • porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED13 - stosuje zasady komunikacji interpersonalnej w kontaktach z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • wyjaśnia pojęcie aktywnego słuchania
  • dobiera techniki aktywnego słuchania do rodzaju terapii
  • stosuje techniki aktywnego słuchania w kontaktach z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
    4. dobiera sposoby udzielania informacji zwrotnych
  • omawia rolę i zasady przekazywania informacji zwrotnych omawia zasady przekazywania informacji zwrotnych
  • opisuje elementy konstruktywnej informacji zwrotnej
  • buduje konstruktywną informację zwrotną
  • dostosowuje sposób przekazu do stanu psychofizycznego pacjenta
    5. Kwalifikacje zawodowe - likwiduje bariery i błędy w komunikowaniu się z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • opisuje bariery i błędy komunikacyjne, których źródłem jest nadawca lub odbiorca
  • wymienia bariery i błędy komunikacyjne niezależne od nadawcy i odbiorcy
  • dobiera techniki radzenia sobie z barierami i błędami w komunikacyjne
    6. przestrzega zasad asertywnego zachowania w kontaktach
  • opisuje zachowania asertywne, agresywne i uległe
  • formułuje komunikaty asertywne z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • określa skutki stosowania zachowań asertywnych
  • określa skutki niestosowania zachowań asertywnych
    7. rozwiązuje sytuacje konfliktowe i sytuacje trudne z zastosowaniem różnych metod
  • wymienia potencjalne źródła konfliktu
  • rozróżnia sposoby rozwiązywania konfliktów
  • przedstawia zasady negocjacji
  • opisuje techniki negocjacji i rozwiązywania sytuacji trudnych (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • dobiera odpowiednie sposoby rozwiązywania konfliktów
    8. określa symptomy występowania przemocy wobec podopiecznego
  • opisuje objawy przemocy fizycznej i psychicznej
  • uwzględnia w planie terapeutycznym działania zapobiegające przemocy
  • analizuje informacje otrzymane od zespołu interdyscyplinarnego w zakresie przeciwdziałania przemocy

MED.13.4 - Rozpoznawanie i przeprowadzanie diagnozy terapeutycznej z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)

    1. przedstawia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka
  • opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra)
  • opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
  • omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
  • wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka
    2. porównuje rozwój psychofizyczny człowieka w poszczególnych okresach życia
  • wymienia etapy rozwoju psychofizycznego człowieka
  • opisuje etapy rozwoju psychofizycznego człowieka
  • porównuje stan psychofizyczny podopiecznego z normą rozwojową
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - opisuje przebieg i objawy kliniczne chorób
  • rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka
  • wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych
  • opisuje obraz kliniczny chorób
  • opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych
    4. uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, dokumentacji psychologiczno- pedagogicznej, orzeczeń o niepełnosprawności, wywiadu oraz innej dostępnej dokumentacji
  • rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności
  • analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego
    5. Kwalifikacje zawodowe - przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami związanymi z podopiecznym
  • rozróżnia rodzaje wywiadów
  • opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu
  • sporządza arkusz wywiadu
  • analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu
    6. prowadzi obserwację terapeutyczną podopiecznego
  • opisuje rodzaje obserwacji podopiecznego
  • opracowuje arkusze obserwacji podopiecznego
  • interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego
    7. rozpoznaje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych występujące u podopiecznego
  • wymienia zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego człowieka
  • opisuje procesy psychiczne człowieka
  • opisuje symptomy zaburzeń funkcjonowania w sferze społecznej
  • rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych
    8. określa hierarchię potrzeb, zasobów i możliwości podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego
  • wymienia potrzeby człowieka
  • opisuje potrzeby człowieka
  • ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny
  • ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego
    9. sporządza diagnozę terapeutyczną podopiecznego
  • określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego
  • opracowuje diagnozę problemów, potrzeb i zasobów podopiecznego

MED.13.5 - Planowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED13)

    1. posługuje się terminologią z zakresu terapii zajęciowej
  • podaje definicję terapii zajęciowej
  • omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej
  • omawia fazy terapii zajęciowej
  • opisuje etapy postępowania terapeutycznego
    2. sporządza indywidualny plan terapii zajęciowej dla podopiecznego na podstawie diagnozy
  • planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie
  • dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED13 - stosuje zalecenia specjalistów w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego
  • dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów
    4. określa cele i zadania terapii zajęciowej podopiecznego
  • wyznacza cele terapeutyczne dla podopiecznego
  • opisuje formy indywidualne i grupowe organizacji zajęć terapii zajęciowej
  • dobiera metody, techniki terapii dla podopiecznego w odniesieniu do jego stanu zdrowia, potrzeb, problemów oraz stopnia niepełnosprawności
  • dobiera techniki terapii zajęciowej oraz metody terapeutyczne do stanu psychofizycznego podopiecznego
    5. Kwalifikacje zawodowe - dobiera środki, pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej
  • opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych
  • dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej
  • wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych
    6. opracowuje scenariusze do zajęć z terapii zajęciowej
  • wymienia elementy scenariusza zajęć terapeutycznych
  • sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów
  • sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej
    7. planuje przebieg treningów umiejętności rozwijających aktywność podopiecznego oraz działania w ramach edukacji prozdrowotnej
  • rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych
  • planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego
  • planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego
    8. ocenia efekty terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
  • dobiera sposoby oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
  • dobiera narzędzia do oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
    10. Wymagania w kwalifikacjach zawodowych - podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki
  • opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych
  • proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki

MED.13.6 - Prowadzenie terapii zajęciowej różnymi metodami i technikami (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED 13)

    1. przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach
  • opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach
  • opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach
    2. dobiera sposoby motywowania podopiecznego do udziału w zajęciach
  • określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości
  • proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED 13 - prowadzi terapię zajęciową z zastosowaniem różnych metod i technik
  • opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej
  • planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności
  • dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych
    4. wyjaśnia znaczenie terapii ruchem w procesie usprawniania
  • określa zadania terapii ruchem
  • analizuje wpływ ruchu na organizm człowieka
  • planuje terapię ruchem
    5. Kwalifikacje zawodowe - kompletuje wyposażenie pracowni terapii zajęciowej
  • opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii)
  • planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej
  • dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach
    6. pomaga podopiecznemu w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
  • rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
  • określa sposoby korzystania ze sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
    7. pomaga podopiecznemu w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego
  • opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego
  • planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego

MED.13.7 - Monitorowanie i dokumentowanie przebiegu terapii zajęciowej (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)

    1. charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek
  • rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej
  • projektuje dokumentację terapeutyczną dostosowaną do typu placówki terapeutycznej
  • sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce
    2. ocenia efekty pracy z podopiecznym na podstawie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania i monitorowania stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
  • wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
  • dobiera narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
  • analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - analizuje efekty uzyskane w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • analizuje czynniki wpływające na efektywność pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • formułuje wnioski wynikające z pracy z podopiecznym na podstawie zastosowanych narzędzi diagnostycznych
    4. wykorzystuje technologie informatyczne w dokumentowaniu pracy
  • wymienia formy dokumentowania pracy z wykorzystaniem technologii informatycznej
  • opisuje i dobiera sposoby wykorzystania technologii informatycznych w dokumentowaniu pracy
    5. Kwalifikacje zawodowe - ocenia efekty przeprowadzonej terapii zajęciowej
  • określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej
  • prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań
  • analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej
  • wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb

MED.13.8 - Język obcy zawodowy (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)

    1. posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem, z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie, z dokumentacją związaną z danym zawodem, z usługami świadczonymi w danym zawodzie
  • rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych, procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych, formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych, świadczonych usług, w tym obsługi klienta
    2. rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych
  • określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
  • znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
  • rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
  • układa informacje w określonym porządku (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)