LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA MED13 - CZERWIEC 2024 - ROZWIĄZANIE ZADANIA NR 1
KOD ARKUSZA: MED.13-01-24.06-SG
Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:
SKRÓCONA TREŚĆ ROZWIĄZANIA:
Rezultat 1: Diagnoza problemów i mocnych stron oraz opis środowiska rodzinnego Janusza Grzybowicza
Problemy uczestnika - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej)
Uwaga. Każdy problem ma być przypisany do jednego zakresu. Kryteria od 1.1 do 1.4 należy uznać za spełnione również, jeżeli przypisany jest dany problem jednokrotnie do innego zakresu i jest to
uzasadnione merytorycznie.
R.1.1 W zakresie funkcjonowania fizycznego i aktywności fizycznej: Przykurcz mięśni/ograniczona ruchomość lewej kończyny górnej; Spastyczność kończyny; Problem z chwytaniem przedmiotów; Problem z precyzyjnymi ruchami ręki; Męczliwość; Niechęć do aktywności ruchowej/mała aktywność fizyczna; Nadwaga; Nieregularne spożywanie posiłków; Spożywanie dużej ilości słodyczy/spożywanie dużej ilości przekąsek
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są wyłącznie problemy z zakresu funkcjonowania fizycznego i aktywności fizycznej (co najmniej 5 z wyżej wymienionych)
R.1.2 W zakresie funkcjonowania poznawczego, intelektualnego i emocjonalnego: Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym; Trudności z koncentracją uwagi/łatwość rozpraszania się; Konieczność dodatkowych wyjaśnień; Wymaga motywacji; Nadmierna emocjonalność/reagowanie
złością/krzykiem na trudne sytuacje
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są wyłącznie problemy z zakresu funkcjonowania poznawczego, intelektualnego i emocjonalnego (co najmniej 3 z wyżej wymienionych)
R.1.3 W zakresie umiejętności interpersonalnych, w tym komunikowania się i funkcjonowania społecznego: Niechętnie angażuje się w pracę z grupą; Unika współpracy z innymi uczestnikami; Niechętnie podejmuje się prac na rzecz grupy; Nie potrafi nawiązywać kontaktów z uczestnikami; Nie zawsze wysłuchuje do końca poleceń; Postawa roszczeniowa
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są wyłącznie problemy z zakresu umiejętności interpersonalnych, w tym komunikowania się i funkcjonowania społecznego (co najmniej 3 z wyżej
wymienionych)
R.1.4 W zakresie umiejętności samodzielnego dbania o higienę osobistą i otoczenia oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy: Trudności z wykonywaniem codziennych czynności; Nie utrzymuje porządku/robi bałagan; Nie dba o higienę osobistą; Nie stosuje się do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są wyłącznie problemy z zakresu umiejętności samodzielnego dbania o higieną osobistą i otoczenia oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (co najmniej 2 z wyżej wymienionych)
Mocne strony uczestnika - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.1.5 Posiada zawód cukiernika; posiada umiejętności: Pisania; Czytania; Liczenia; Posiada wiedzę ogólną; Jest uczestnikiem warsztatu terapii zajęciowej; Do warsztatu uczęszcza regularnie; Chętnie bierze udział w zajęciach w pracowni kulinarnej; Lubi oglądać kulinarne programy telewizyjne Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są wyłącznie mocne strony i jest ich co najmniej 7
Opis środowiska rodzinnego - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.1.6 Jest jedynakiem; Mieszka z rodzicami; Nadopiekuńczość rodziców; Rodzice spełniają zachcianki syna; Rodzice nie wyznaczają obowiązków domowych; Rodzice go wyręczają
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli zapisane są wyłącznie czynniki charakteryzujące środowisko rodzinne i jest ich co najmniej 4
R.2
Rezultat 2: Plan zajęć terapeutycznych na 4 kolejne tygodnie dla Janusza Grzybowicza (fragment)
Zajęcia ruchowe - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności
merytorycznej):
Dopuszcza się sformułowanie celów poprzez użycie innych określeń np. nauczenie/nauka, form
niedokonanych itp.
R.2.1 Cel szczegółowy: Zmniejszenie spastyczności kończyny górnej; Zwiększenie aktywności fizycznej; Wzrost/poprawa ogólnej kondycji fizycznej; Poprawa motoryki dużej; Poprawa/usprawnienie motoryki małej; Udoskonalenie ruchów precyzyjnych/chwytu; Poprawa koordynacji ruchowej; Wzrost sprawności układu krążeniowo-oddechowego; Dotlenienie organizmu; Poprawa rozciągliwości mięśni; Zwiększenie wydolności wysiłkowej; Wzrost/poprawa siły mięśniowej; Utrzymanie prawidłowej postawy ciała; Zmniejszenie nadwagi/uregulowanie masy ciała; Wzrost motywacji do aktywności fizycznej; Poprawa samopoczucia (lub inne pod warunkiem poprawności merytorycznej)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane cele są adekwatne do zakresu zajęć,
problemów i mocnych stron uczestnika oraz jeżeli zapisane są co najmniej 4 różne cele, ściśle związane z zajęciami ruchowymi, w każdym tygodniu 1
R.2.2 Rodzaj ćwiczenia: ćwiczenia: Rozciągające, Wzmacniające, Kończyny górnej; Ogólnousprawniające, Oddechowe, Na siłowni plenerowej; Nordic walking; Ćwiczenia z przyrządami (lub zapisane ćwiczenia z konkretnymi przyrządami typu piłeczka, tablice manipulacyjne, taśma rozciągająca); Ćwiczenia na rowerku stacjonarnym; Udział w zabawach ruchowych; Udział w grach zespołowych; Maszerowanie/spacery; Wyjście związane z konkretną aktywnością ruchową (typu: wyjście na boisko, pływalnię); Ćwiczenia/zabawy przy muzyce; Gimnastyka; Ćwiczenie chwytania; Ćwiczenie rzutu do celu; Lepienie/ugniatanie mas plastycznych; Malowanie/rysowanie; Ćwiczenia z prostymi instrumentami muzycznymi (lub zapisane ćwiczenia z konkretnymi instrumentami/instrumentarium Orffa) (lub inne pod warunkiem poprawności merytorycznej)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane rodzaje ćwiczeń są adekwatne do
zaplanowanego celu, problemów i mocnych stron uczestnika oraz jeżeli zapisanych jest co najmniej 7 różnych, ściśle związanych z zajęciami ruchowymi
Zajęcia w zakresie komunikacji interpersonalnej - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.2.3 Cel szczegółowy: Poprawa kontaktów społecznych/integracja z grupą; Wzmocnienie identyfikacji z grupą; Wzrost umiejętności interpersonalnych; Wzrost umiejętności komunikacji/formułowania wypowiedzi/udziału w dyskusji; Wzrost aktywności społecznej; Wzrost motywacji do udziału w życiu społeczności; Wzrost motywacji do kończenia wyznaczonego zadania; Nabycie umiejętności właściwych zachowań wobec innych; Wzrost motywacji do udziału w zajęciach grupowych; Wzrost motywacji do nawiązywania/podtrzymywania kontaktów społecznych; Nabycie umiejętności
rozpoznawania/nazywania/wyrażania emocji; Nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem; Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów/konfliktów; Wzrost/poprawa samooceny/samopoczucia;
Wzrost/doskonalenie umiejętności psychospołecznych/mocnych stron; Zaspokojenie potrzeb
psychospołecznych; Zwiększenie uważności (lub inne pod warunkiem poprawności merytorycznej) Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane cele są adekwatne do zakresu zajęć,
problemów i mocnych stron uczestnika zajęć oraz jeżeli zapisanych jest co najmniej 7 różnych celów,
ściśle związanych z zajęciami w zakresie komunikacji interpersonalnej
R.2.4 Rodzaj treningu: Nawiązywania rozmowy, Komunikowania się/prowadzenia rozmowy/podtrzymywania rozmowy, Aktywnego słuchania, Autoprezentacji, Asertywności, Empatii; Rozwiązywania konfliktów/problemów, Współdziałania w grupie/pracy zespołowej, Umiejętności interpersonalnych, Wyrażania emocji, Podtrzymywania relacji; Trening z zakresu gier i zabaw: Umysłowych, Towarzyskich, Integracyjnych/zajęcia z zakresu ludoterapii; Trening odgrywania scenek/zajęcia z zakresu teatroterapii, Trening organizacji czasu wolnego; Trening relaksacyjny; Trening rozwoju
osobistego/pogadanka/rozmowa ze specjalistą (typu psycholog, socjoterapeuta); Trening uważności (lub
inne pod warunkiem poprawności merytorycznej)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane treningi są adekwatne do zaplanowanego
celu, mocnych stron uczestnika, oraz jeżeli zapisane są co najmniej 4 różne, ściśle związane z zajęciami
w zakresie komunikacji interpersonalnej, w każdym tygodniu 1
Zajęcia w zakresie umiejętności kulinarnych - zapisane (niekoniecznie w identycznym brzmieniu, pod warunkiem poprawności merytorycznej):
R.2.5 Cele szczegółowe: nabycie i/lub wzrost umiejętności: Gotowania, Pieczenia, Wykonania sałatki; Nabycie i/lub wzrost wiedzy o zasadach zdrowego odżywiania i/lub regularnego odżywiania; Nabycie umiejętności planowania posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia; nabycie i/lub wzrost umiejętności: Mycia, Krojenia, Siekania, Obierania, Tarcia, Obróbki termicznej produktów spożywczych; Wzrost/nabycie umiejętności posługiwania się sprzętem kuchennym; Wzrost/nabycie motywacji do zdrowego odżywiania; Nabycie umiejętności estetycznego nakrywania do stołu; Podniesienie samooceny/podwyższenie wiary we własne możliwości; Rozwijanie zainteresowań kulinarnych/cukierniczych; Podtrzymywanie nabytych umiejętności kulinarnych/cukierniczych; Zwiększenie samodzielności; Nabycie umiejętności stosowania zasad bezpieczeństwa i/lub higieny pracy; Nabycie umiejętności porządkowania stanowiska (lub inne pod
warunkiem poprawności merytorycznej)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane cele są adekwatne do zakresu zajęć,
problemów i mocnych stron uczestnika oraz jeżeli zapisane są co najmniej 4 różne cele, ściśle związane z zajęciami w zakresie umiejętności kulinarnych, w każdym tygodniu 1
R.2.6 Aktywność uczestnika: Dobieranie zdrowych produktów; Poznawanie nowych smaków/produktów; Planowanie/przygotowanie jadłospisu; Korzystanie z piramidy żywienia/omawianie wartości odżywczych produktów; Korzystanie z przepisów kulinarnych; Przygotowanie sałatki/owocowego deseru i/lub zdrowych przystawek i/lub kanapek; Gotowanie; Pieczenie; Korzystanie z instrukcji obsługi sprzętów kuchennych; Obsługiwanie sprzętu gospodarstwa domowego; Obróbka produktów spożywczych; Obieranie; Krojenie; Dekorowanie; Estetyczne nakrywanie stołu; Porządkowanie stanowiska pracy/pracowni kulinarnej; Poznanie/stosowanie środków czystości i/lub odzieży ochronnej; Oglądanie filmów o tematyce kulinarnej; Udział w pogadance/dyskusji/rozmowie na temat zdrowej diety i/lub bezpieczeństwa i/lub higieny w pracowni kulinarnej; Sporządzanie listy zakupów; Robienie zakupów; Wyjście do kawiarni/restauracji (lub
inne pod warunkiem poprawności merytorycznej)
Kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli wszystkie zapisane aktywności są adekwatne do
zaplanowanych celów, problemów i mocnych stron uczestnika oraz jeżeli zapisanych jest co najmniej 7 różnych, ściśle związanych z zajęciami w zakresie umiejętności kulinarnych
R.3
........
........