LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA MED.13
Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
TESTY TEORETYCZNE | ARKUSZE PRAKTYCZNE | KLUCZE I ROZWIĄZANIA |
TESTY ZAWODOWE (KWALIFIKACJA MED.13):
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2025
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2024
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2024
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2023
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2023
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2022
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2020
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2019
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2018
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2018
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2017
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2017
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2016
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2015
- Kwalifikacja MED13 - Styczeń 2015
- Kwalifikacja MED13 - Czerwiec 2014
TESTY SPRAWDZAJĄCE WIEDZĘ:
TESTY ZAWODOWE (PODOBNE KWALIFIKACJE):
- Test do rozwiązania online na stronie
- Test tylko do pobrania (arkusz PDF)
- Test tylko do pobrania (arkusz PDF)
UWAGA: Pula pytań oraz testy z kwalifikacji trzyliterowych są opracowywane na podstawie starszych kwalifikacji oraz zasobów własnych. Część pytań może nie być w pełni zgodna z nową podstawą programową oraz aktualnie obowiązującymi przepisami. Pytania są zamieszczone w celach edukacyjnych i nie muszą wystąpić na państwowych egzaminach zawodowych.
Zawody związane z kwalifikacją MED.13
Kwalifikacje podobne do MED.13
OPIS WYMAGAŃ - KWALIFIKACJA W ZAWODZIE MED 13
MED.13.2 - Podstawy terapii zajęciowej (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)
- 1. przedstawia prawne i etyczne uwarunkowania zawodu
- wskazuje zasady etycznego zachowania w stosunku do podopiecznego i współpracowników
- wymienia przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych w zawodzie (ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych)
- 2. wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych
- opisuje system ubezpieczeń zdrowotnych
- wskazuje rodzaje ubezpieczeń zdrowotnych
- wymienia zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- rozróżnia dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne
- 2. identyfikuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia
- wymienia miejsca pracy terapeuty zajęciowego
- wyjaśnia rolę terapeuty zajęciowego w organizacji systemu ochrony zdrowia
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych
- wymienia prawa pacjenta
- wymienia zadania terapeuty zajęciowego w oparciu o przepisy prawa dotyczące wykonywania zawodu
- przestrzega przepisów dotyczących ochronie danych osobowych i informacji niejawnych
- określa zadania członków zespołu wielodyscyplinarnego
- 4. współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym
- sporządza notatki służbowe, raporty, arkusze obserwacji, arkusze wywiadu, arkusze diagnozy terapeutycznej, plany terapii (tygodniowe, miesięczne, roczne) zawierające bieżące informacje o pacjencie
- tworzy plan działań terapeutycznych w oparciu o informacje zespołu wielodyscyplinarnego
- przekazuje informacje członkom zespołu wielodyscyplinarnego o wynikach pracy terapeutycznej
- 5. Kwalifikacje zawodowe - stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
- sporządza dokumentację terapeuty zajęciowego w wersji elektronicznej
- dobiera programy komputerowe do przygotowania i prowadzenia zajęć terapeutycznych
- 6. rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
MED.13.3 - Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu interpersonalnego (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED13)
- 1. określa sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- opisuje proces komunikacji interpersonalnej i jego elementy składowe
- opisuje sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- odróżnia komunikację jednokierunkową od dwukierunkowej
- dobiera sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej dostosowane do potrzeb i możliwości podopiecznego
- 2. posługuje się językiem migowym
- stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń
- pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych
- porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED13 - stosuje zasady komunikacji interpersonalnej w kontaktach z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- wyjaśnia pojęcie aktywnego słuchania
- dobiera techniki aktywnego słuchania do rodzaju terapii
- stosuje techniki aktywnego słuchania w kontaktach z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- 4. dobiera sposoby udzielania informacji zwrotnych
- omawia rolę i zasady przekazywania informacji zwrotnych omawia zasady przekazywania informacji zwrotnych
- opisuje elementy konstruktywnej informacji zwrotnej
- buduje konstruktywną informację zwrotną
- dostosowuje sposób przekazu do stanu psychofizycznego pacjenta
- 5. Kwalifikacje zawodowe - likwiduje bariery i błędy w komunikowaniu się z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- opisuje bariery i błędy komunikacyjne, których źródłem jest nadawca lub odbiorca
- wymienia bariery i błędy komunikacyjne niezależne od nadawcy i odbiorcy
- dobiera techniki radzenia sobie z barierami i błędami w komunikacyjne
- 6. przestrzega zasad asertywnego zachowania w kontaktach
- opisuje zachowania asertywne, agresywne i uległe
- formułuje komunikaty asertywne z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- określa skutki stosowania zachowań asertywnych
- określa skutki niestosowania zachowań asertywnych
- 7. rozwiązuje sytuacje konfliktowe i sytuacje trudne z zastosowaniem różnych metod
- wymienia potencjalne źródła konfliktu
- rozróżnia sposoby rozwiązywania konfliktów
- przedstawia zasady negocjacji
- opisuje techniki negocjacji i rozwiązywania sytuacji trudnych (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- dobiera odpowiednie sposoby rozwiązywania konfliktów
- 8. określa symptomy występowania przemocy wobec podopiecznego
- opisuje objawy przemocy fizycznej i psychicznej
- uwzględnia w planie terapeutycznym działania zapobiegające przemocy
- analizuje informacje otrzymane od zespołu interdyscyplinarnego w zakresie przeciwdziałania przemocy
MED.13.4 - Rozpoznawanie i przeprowadzanie diagnozy terapeutycznej z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)
- 1. przedstawia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka
- opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra)
- opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
- omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
- wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka
- 2. porównuje rozwój psychofizyczny człowieka w poszczególnych okresach życia
- wymienia etapy rozwoju psychofizycznego człowieka
- opisuje etapy rozwoju psychofizycznego człowieka
- porównuje stan psychofizyczny podopiecznego z normą rozwojową
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - opisuje przebieg i objawy kliniczne chorób
- rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka
- wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych
- opisuje obraz kliniczny chorób
- opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych
- 4. uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, dokumentacji psychologiczno- pedagogicznej, orzeczeń o niepełnosprawności, wywiadu oraz innej dostępnej dokumentacji
- rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności
- analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego
- 5. Kwalifikacje zawodowe - przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami związanymi z podopiecznym
- rozróżnia rodzaje wywiadów
- opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu
- sporządza arkusz wywiadu
- analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu
- 6. prowadzi obserwację terapeutyczną podopiecznego
- opisuje rodzaje obserwacji podopiecznego
- opracowuje arkusze obserwacji podopiecznego
- interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego
- 7. rozpoznaje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych występujące u podopiecznego
- wymienia zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego człowieka
- opisuje procesy psychiczne człowieka
- opisuje symptomy zaburzeń funkcjonowania w sferze społecznej
- rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych
- 8. określa hierarchię potrzeb, zasobów i możliwości podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego
- wymienia potrzeby człowieka
- opisuje potrzeby człowieka
- ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny
- ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego
- 9. sporządza diagnozę terapeutyczną podopiecznego
- określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego
- opracowuje diagnozę problemów, potrzeb i zasobów podopiecznego
MED.13.5 - Planowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED13)
- 1. posługuje się terminologią z zakresu terapii zajęciowej
- podaje definicję terapii zajęciowej
- omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej
- omawia fazy terapii zajęciowej
- opisuje etapy postępowania terapeutycznego
- 2. sporządza indywidualny plan terapii zajęciowej dla podopiecznego na podstawie diagnozy
- planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie
- dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED13 - stosuje zalecenia specjalistów w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego
- dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów
- 4. określa cele i zadania terapii zajęciowej podopiecznego
- wyznacza cele terapeutyczne dla podopiecznego
- opisuje formy indywidualne i grupowe organizacji zajęć terapii zajęciowej
- dobiera metody, techniki terapii dla podopiecznego w odniesieniu do jego stanu zdrowia, potrzeb, problemów oraz stopnia niepełnosprawności
- dobiera techniki terapii zajęciowej oraz metody terapeutyczne do stanu psychofizycznego podopiecznego
- 5. Kwalifikacje zawodowe - dobiera środki, pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej
- opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych
- dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej
- wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych
- 6. opracowuje scenariusze do zajęć z terapii zajęciowej
- wymienia elementy scenariusza zajęć terapeutycznych
- sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów
- sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej
- 7. planuje przebieg treningów umiejętności rozwijających aktywność podopiecznego oraz działania w ramach edukacji prozdrowotnej
- rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych
- planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego
- planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego
- 8. ocenia efekty terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
- dobiera sposoby oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
- dobiera narzędzia do oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
- 10. Wymagania w kwalifikacjach zawodowych - podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki
- opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych
- proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki
MED.13.6 - Prowadzenie terapii zajęciowej różnymi metodami i technikami (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED 13)
- 1. przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach
- opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach
- opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach
- 2. dobiera sposoby motywowania podopiecznego do udziału w zajęciach
- określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości
- proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED 13 - prowadzi terapię zajęciową z zastosowaniem różnych metod i technik
- opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej
- planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności
- dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych
- 4. wyjaśnia znaczenie terapii ruchem w procesie usprawniania
- określa zadania terapii ruchem
- analizuje wpływ ruchu na organizm człowieka
- planuje terapię ruchem
- 5. Kwalifikacje zawodowe - kompletuje wyposażenie pracowni terapii zajęciowej
- opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii)
- planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej
- dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach
- 6. pomaga podopiecznemu w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
- rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
- określa sposoby korzystania ze sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
- 7. pomaga podopiecznemu w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego
- opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego
- planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego
MED.13.7 - Monitorowanie i dokumentowanie przebiegu terapii zajęciowej (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)
- 1. charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek
- rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej
- projektuje dokumentację terapeutyczną dostosowaną do typu placówki terapeutycznej
- sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce
- 2. ocenia efekty pracy z podopiecznym na podstawie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania i monitorowania stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
- wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
- dobiera narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
- analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - analizuje efekty uzyskane w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- analizuje czynniki wpływające na efektywność pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- formułuje wnioski wynikające z pracy z podopiecznym na podstawie zastosowanych narzędzi diagnostycznych
- 4. wykorzystuje technologie informatyczne w dokumentowaniu pracy
- wymienia formy dokumentowania pracy z wykorzystaniem technologii informatycznej
- opisuje i dobiera sposoby wykorzystania technologii informatycznych w dokumentowaniu pracy
- 5. Kwalifikacje zawodowe - ocenia efekty przeprowadzonej terapii zajęciowej
- określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej
- prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań
- analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej
- wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb
MED.13.8 - Język obcy zawodowy (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.13)
- 1. posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem, z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie, z dokumentacją związaną z danym zawodem, z usługami świadczonymi w danym zawodzie
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych, procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych, formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych, świadczonych usług, w tym obsługi klienta
- 2. rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED.13 - samodzielnie