LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA Z9 - STYCZEŃ 2022 - ZADANIE PRAKTYCZNE NR 1
KOD ARKUSZA: Z.09-01-22.01-SG
Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:
SKRÓCONA TREŚĆ ARKUSZA:
Opis sytuacji pani Ewy Jasińskiej
Do warsztatu terapii zajęciowej dla osób z niepełnosprawnością ruchową regularnie od pół roku uczęszcza 25-letnia Ewa Jasińska. W wieku dziecięcym u pani Ewy zdiagnozowano nowotwór mózgu, który operacyjnie usunięto. W wyniku wznowienia choroby i powtórnej operacji w wieku młodzieńczym, pani Ewa była zmuszona kontynuować naukę w trybie indywidualnym domowym, ale ukończyła kształcenie w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy. Nie podjęła zatrudnienia i dwa lata spędziła w domu głównie z babcią, która nie stawiała jej żadnych wymagań. Jej rodzice pracują zawodowo, dwójka młodszego rodzeństwa uczęszcza do ostatniej klasy szkoły podstawowej. Pani Ewa potrafi samodzielnie się podpisać, przeczytać i napisać z błędami prosty tekst, posiada wiedzę ogólną, niezbędną do codziennego funkcjonowania. Jest pod stałą opieką neurologiczną ze względu na epilepsję.
Pani Ewa w pomieszczeniach porusza się na wózku inwalidzkim manualnym lub z asekuracją chodzika, ze względu na zaburzenia równowagi. W otwartej przestrzeni na dłuższych dystansach wymaga prowadzenia wózka, gdyż posiada niską wydolność i siłę ramion. Jest samodzielna w podstawowych czynnościach higienicznych, pod warunkiem wyposażenia łazienki w rozwiązania techniczne ułatwiające dostęp osobom niepełnosprawnym. Nie dba jednak o czystość odzieży, nie maluje się, nie przywiązuje wagi do doboru ubrań. Samodzielnie spożywa posiłki, ale zgłasza trudności w ich przygotowywaniu i obsłudze urządzeń kuchennych, ze względu na trudności w regulacji siły chwytu oraz drżenie rąk w czynnościach wymagających precyzji. Je niewiele, ma ubogą w składniki odżywcze dietę.
Pani Ewa jest ciekawa nowych osób i stara się nawiązywać kontakty z uczestnikami warsztatu, gdyż jak opowiada, są to jej jedyne relacje koleżeńskie. Lubi rolę obserwatora, gdyż na skutek choroby jej wymowa jest zniekształcona i nie zawsze zrozumiała dla otoczenia. Posługuje się ubogim słownictwem i równoważnikami zdań. Ma powracające trudności z logicznym myśleniem i przypominaniem sobie znaczenia pojęć.
Pani Ewa często zbyt nisko ocenia siebie i swoje możliwości, unika podejmowania nowych wyzwań, twierdząc, że i tak nie uda jej się zrealizować zadania. Sporadycznie popada w apatię. W czasie wolnym w domu najczęściej korzysta z prostych gier komputerowych, przegląda zasoby Internetu i ogląda telewizję. W warsztacie chętnie uczestniczy w organizowanych wycieczkach i wyjściach edukacyjnych, sama proponuje innym uczestnikom znane gry stolikowe. Lubi także zajęcia plastyczne oraz ćwiczenia grafomotoryczne.
Rada programowa warsztatu zadecydowała o skierowaniu pani Ewy Jasińskiej do pracowni kulinarnej i gospodarstwa domowego.
Na podstawie opisu sytuacji opracuj diagnozę terapeutyczną pani Ewy Jasińskiej, zgodnie z opisem tabel w arkuszu oraz przewidziany dla niej pięciodniowy plan zajęć terapeutycznych. Do każdego przedstawionego rodzaju zajęć zapisz co najmniej po 4 cele szczegółowe oraz określ czynności w zakresie planowanych zajęć (inne czynności na każdy dzień planowanych zajęć, zgodnie z liczbą zajęć w tygodniu).
Napisz scenariusz 120-minutowych zajęć grupowych z udziałem pani Ewy Jasińskiej, których tematem jest przygotowanie zdrowych kanapek.
Do opracowania zadania wykorzystaj formularze zawarte w arkuszu egzaminacyjnym.
........
........