LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA MED13 - CZERWIEC 2021 - ZADANIE PRAKTYCZNE NR 1
KOD ARKUSZA: MED.13-01-21.06-SG
Podziel się arkuszem z innymi i udostępnij go na Facebooku:
SKRÓCONA TREŚĆ ARKUSZA:
Opis sytuacji Anny Kowalczyk
30-letnia Anna Kowalczyk jest uczestniczką zajęć w środowiskowym domu samopomocy dla osób przewlekle psychicznie chorych. Od dziesięciu lat choruje na schizofrenię i przyjmuje zalecone przez lekarza leki. Jest pod stałą opieką lekarską. Przez ostatnie trzy lata nie wymagała hospitalizacji. Od śmierci matki mieszka sama w dwupokojowym mieszkaniu, w bloku na dużym osiedlu. Z wykształcenia jest krawcową, ale choroba spowodowała utratę pracy oraz izolację środowiskową. Utrzymuje się z renty i przyznanych świadczeń. Brat jest żonaty i prowadzi oddzielne gospodarstwo domowe. Relacje rodzeństwa nie układają się dobrze.
Pani Anna ma trudności z wyrażaniem własnych emocji. Unika kontaktu z innymi osobami. Nie ma żadnych przyjaciół ani znajomych. Na sytuacje stresowe reaguje natychmiastowym wycofaniem się i zniechęceniem. Ma zaniżoną samoocenę i nie wierzy we własne możliwości. Jest osobą zaniedbaną zewnętrznie: nie dba o higienę osobistą, nie zawsze ubiera się adekwatnie do pory roku. Pani Anna ma nadwagę, jest spowolniała ruchowo. Odżywia się przede wszystkim słodyczami i słonymi przekąskami. Nie potrafi samodzielnie gotować. W mieszkaniu panuje bałagan i nieprzyjemny zapach. Codzienne czynności związane ze sprzątaniem, gotowaniem czy praniem wykonywała zawsze matka. Pani Anna jest niesamodzielna w wykonywaniu obowiązków domowych. Ma trudności w załatwianiu spraw urzędowych. Kilkakrotnie zalegała z opłatami za czynsz i prąd. Czas wolny spędza biernie, oglądając tylko telewizyjne seriale. Czasami pisze wiersze. Ma już kilka zapisanych zeszytów, które nosi zawsze przy sobie. Często miewa złe samopoczucie psychiczne.
Pani Anna przyznała w rozmowie, że lubi czytać, ale teraz nie ma żadnej ciekawej książki w domu. Ostatnio chętnie uczestniczy w zajęciach z krawiectwa i rękodzieła. Według terapeuty prowadzącego zajęcia w pracowni krawieckiej, pani Anna ma duże zdolności w zakresie szycia ręcznego. W indywidualnej rozmowie z psychologiem w placówce przyznała, że chciałaby schudnąć i nauczyć się obsługiwać komputer.
Dokonaj analizy sytuacji Anny Kowalczyk, wyodrębnij wszystkie jej problemy i mocne strony wyszczególnione w opisie, a następnie opracuj ich diagnozę, przy czym problemy przypisz do jednej z czterech sfer.
Opracuj propozycję treningów/rodzajów aktywności kształtujących i rozwijających umiejętności Anny Kowalczyk - po 5 różnorodnych treningów/rodzajów aktywności dla każdej z 3 kategorii umiejętności (umiejętności interpersonalnych, umiejętności funkcjonowania w codziennym życiu, umiejętności spędzania czasu wolnego). Jako jeden z treningów umiejętności spędzania czasu wolnego, uwzględnij w wykazie szycie ręczne ozdoby z filcu. Dla każdego treningu/rodzaju aktywności zaplanuj odpowiednio po 2 cele szczegółowe, w tym jeden dla każdych zajęć inny, ściśle związane z kategorią umiejętności i rodzajem treningu/aktywności, adekwatne do problemów i mocnych stron uczestniczki zajęć.
Następnie opracuj scenariusz wyżej wymienionych zajęć w pracowni krawieckiej oraz wykonaj szkic potrzebnej do nich pomocy dydaktycznej - szablon serca. Czas trwania zajęć wynosi 1,5 godziny. Ich tematem jest Wykonanie z filcu ozdoby w kształcie serca, z zawieszką. Ozdoba ma być wykonana ręcznie według wzoru, z wykorzystaniem szablonu, wypełniona watą i zszyta po obwodzie. Oprócz pani Anny, w zajęciach będzie brało udział troje uczestników. Każdy z nich będzie wykonywał ozdobę samodzielnie. W scenariuszu zapisz między innymi co najmniej 5 celów szczegółowych zajęć, adekwatnych do zdiagnozowanych problemów i mocnych stron Anny Kowalczyk, oraz co najmniej 4 uwagi/zalecenia dotyczące bhp podczas przebiegu zajęć, specyficzne dla planowanych zajęć. Czynności terapeuty i uczestnika zajęć (co najmniej po 3 w części wstępnej i końcowej zajęć oraz co najmniej po 8 w części zasadniczej) należy zaplanować tak, aby w pełni zapewniały realizację tematu zajęć, przy czym w części zasadniczej należy uwzględnić między innymi czynności szczegółowe, określające poszczególne etapy wykonywania ozdoby.
Do opracowania zadania wykorzystaj formularze zawarte w arkuszu egzaminacyjnym.
........
........