LOGOWANIE
- STRONA GŁÓWNA
- TWÓJ PAKIET PREMIUM
- TWOJE WYNIKI
- KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
- NAUKA ZDALNA
- GENERATOR TESTÓW
- ARCHIWUM ARKUSZY
- WSPÓŁPRACA
- KONTAKT
KWALIFIKACJA MED.04
Świadczenie usług medycznych w zakresie ortoptyki
TESTY TEORETYCZNE | ARKUSZE PRAKTYCZNE | KLUCZE I ROZWIĄZANIA |
TESTY ZAWODOWE (KWALIFIKACJA MED.4):
- Kwalifikacja MED4 - Styczeń 2025
- Kwalifikacja MED4 - Styczeń 2024
- Kwalifikacja MED4 - Styczeń 2023
- Kwalifikacja MED4 - Czerwiec 2022
- Kwalifikacja MED4 - Czerwiec 2021
- Kwalifikacja MED4 - Czerwiec 2019
- Kwalifikacja MED4 - Czerwiec 2017
- Kwalifikacja MED4 - Czerwiec 2016
- Kwalifikacja MED4 - Czerwiec 2014
TESTY ZAWODOWE (PODOBNE KWALIFIKACJE):
- Test do rozwiązania online na stronie
- Test tylko do pobrania (arkusz PDF)
- Test tylko do pobrania (arkusz PDF)
UWAGA: Pula pytań oraz testy z kwalifikacji trzyliterowych są opracowywane na podstawie starszych kwalifikacji oraz zasobów własnych. Część pytań może nie być w pełni zgodna z nową podstawą programową oraz aktualnie obowiązującymi przepisami. Pytania są zamieszczone w celach edukacyjnych i nie muszą wystąpić na państwowych egzaminach zawodowych.
Zawody związane z kwalifikacją MED.4
Kwalifikacje podobne do MED.4
OPIS WYMAGAŃ - KWALIFIKACJA W ZAWODZIE MED 4
MED.04.2 - Podstawy ortoptyki (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.04)
- 1. wymienia cele i zadania związane z wykonywanym zawodem
- definiuje pojęcia: ortoptyka, pleoptyka, niedowidzenie, zez
- wymienia zadania zawodowe realizowane w zawodzie
- 2. wyjaśnia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka
- opisuje elementy budowy i działanie układów, takich jak: kostny, mięśniowy, nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydalniczy i płciowy
- opisuje budowę i funkcje skóry
- opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu medycyny rozwojowej
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED.04 - rozpoznaje objawy procesów patologicznych i zmian chorobowych w organizmie człowieka
- wymienia podstawowe choroby poszczególnych układów
- wymienia charakterystyczne objawy wybranych chorób
- wymienia przyczyny i sposoby leczenia wybranych chorób
- 4. nawiązuje kontakt z pacjentem, jego rodziną, środowiskiem zawodowym i społecznym w celu rozpoznania przyczyn zeza, niedowidzenia i innych zaburzeń wzroku
- opisuje zasady kontaktu z pacjentem, jego rodziną, środowiskiem zawodowym i społecznym
- prowadzi wywiad z pacjentem i jego opiekunem z zachowaniem zasad efektywnej komunikacji
- rejestruje uzyskane informacje w dokumentacji medycznej pacjenta
- określa przyczynę nieprawidłowości w obrębie narządu wzroku na podstawie przeprowadzonego wywiadu
- 5. Kwalifikacje zawodowe - współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem
- wyjaśnia rolę zespołu wielodyscyplinarnego w sprawowaniu specjalistycznej opieki nad pacjentem
- uwzględnia i stosuje zalecenia innych członków zespołu wielodyscyplinarnego dotyczące pacjenta
- 6. wykorzystuje programy komputerowe używane w placówkach opieki zdrowotnej
- posługuje się programami komputerowymi w celach terapeutycznych i diagnostycznych
- używa specjalistycznych programów komputerowych w celu rejestracji pacjentów
- dobiera odpowiedni program komputerowy w celu poprawy tempa i jakości pracy
- przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych
- 7. posługuje się językiem migowym
- stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń
- pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych
- porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym
- 8. przestrzega zasad postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy
- rozpoznaje objawy u osób dotkniętych przemocą psychiczną i fizyczną
- definiuje procedury postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy
- wdraża procedury w razie stwierdzenia objawów występowania przemocy
- 9. charakteryzuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych
- definiuje pojęcia: promocja i profilaktyka zdrowia
- wymienia metody działań w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia
- wskazuje obszary i poziomy działań profilaktycznych mających wpływ na zdrowy styl życia
- wymienia czynniki mające wpływ na zdrowy styl życia, w tym zagrażające i wspomagające
- 10. Wymagania w kwalifikacjach zawodowych - rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
MED.04.3 - Wykonywanie badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED4)
- 1. charakteryzuje budowę i funkcjonowanie narządu wzroku
- opisuje rozwój embrionalny gałki ocznej
- porównuje parametry gałki ocznej u noworodka, małego dziecka z gałką oczną dorosłej osoby
- opisuje budowę oczodołu i jego funkcje
- wyjaśnia funkcje aparatu ochronnego oka (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- opisuje i analizuje budowę, działanie i unerwienie mięśni gałkoruchowych oraz mięśni wewnątrzgałkowych
- opisuje fizjologiczny rozwój widzenia oraz fotochemię widzenia
- analizuje drogę wzrokową
- rozpoznaje zaburzenia drogi wzrokowej na podstawie wyniku pola widzenia
- 2. opisuje choroby i wady rozwojowe mające wpływ na funkcje narządu wzroku
- wymienia choroby związane z nieprawidłowym przebiegiem ciąży i przedwczesnym porodem, w tym retinopatii wcześniaczej
- wymienia choroby zakaźne mające wpływ na powstanie zeza
- wskazuje anomalie rozwojowe w obrębie głowy, twarzy, oczodołów, powiek, tęczówki
- opisuje objawy oczne współistniejących chorób układowych
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED4 - opisuje choroby poszczególnych elementów gałki ocznej wraz z oczodołem
- wymienia objawy chorób: rogówki, twardówki, soczewki, ciała szklistego, błony naczyniowej ciała rzęskowego, siatkówki i nerwu wzrokowego oraz aparatu ochronnego oka
- różnicuje objawy zaćmy i jaskry wrodzonej
- opisuje urazy narządu wzroku ze szczególnym uwzględnieniem oczodołu i aparatu ruchowego oka
- rozróżnia leki okulistyczne stosowane miejscowo i ogólnie w leczeniu chorób narządu wzroku z uwzględnieniem wskazań, przeciwwskazań oraz działań niepożądanych
- 4. wymienia objawy wrodzonych zespołów ocznych oraz rodzaje oczopląsu
- wymienia objawy wrodzonych zespołów ocznych, w tym STD (zespół Stillinga-Türka-Duane'a), Browna, Moebiusa, Marcusa Gunna, jednostronnego porażenia elewatorów, zeza ustalonego i wrodzonego porażenia mięśni gałkoruchowych
- klasyfikuje oczopląs oraz zespół blokady oczopląsu przez konwergencję
- wymienia techniki operacyjne stosowane w leczeniu choroby zezowej i oczopląsu
- 5. Kwalifikacje zawodowe - wymienia objawy, przyczyny oraz skutki choroby zezowej
- wyjaśnia przyczyny powstawania choroby zezowej
- opisuje skutki choroby zezowej, takie jak: niedowidzenie, fiksacja ekscentryczna, zaburzenia obuocznego widzenia, nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa, zaburzenia konwergencji, zaburzenia ruchomości gałek ocznych
- przeprowadza wywiad z pacjentem w celu ustalenia przyczyny i czasu powstania choroby zezowej
- wykonuje badania ostrości widzenia, wielkości kąta zeza, parametrów obuocznego widzenia, fiksacji, korespondencji siatkówkowej, konwergencji, ruchomości gałek ocznych, akomodacji, uwzględniając wiek i rozwój psychomotoryczny pacjenta (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- dobiera metody i narzędzia w celu wykonania badania stosownie do możliwości pacjenta
- analizuje otrzymane wyniki badań i ustala przebieg leczenia
- sporządza dokumentację wykonywanych działań
- 6. wymienia objawy i przyczyny zezów porażennych oraz diplopii
- opisuje objawy porażeń mięśni ocznych
- wyjaśnia pojęcie diplopii
- przeprowadza wywiad z pacjentem w celu ustalenia przyczyn zeza porażennego
- wykonuje badania wskazujące na przyczynę zeza porażennego, takie jak: ekran Hessa, smuga Hessa, badanie na synoptoforze lub synoptometrze obuocznego widzenia w dziewięciu kierunkach spojrzenia (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- analizuje wyniki otrzymanych badań wskazujących na przyczynę zezów porażeniowych
- ustala we współpracy z lekarzem okulistą, neurologiem i rehabilitantem przebieg leczenia porażeń
- dobiera moc odpowiedniego pryzmatu w celu usunięcia diplopii
- 7. opisuje objawy chorób wieku dziecięcego mogących mieć wpływ na narząd wzroku
- wymienia objawy chorób wynikających z niedoboru witamin, chorób metabolicznych, nowotworowych, zakaźnych, układu nerwowego oraz chorób w ostrych zatruciach i urazach głowy
- opisuje typowe stany patologiczne podstawowych układów i narządów u dziecka
- określa poziom rozwoju psychofizycznego dziecka
- wyjaśnia wpływ środowiska rodzinnego i szkolnego na powstawanie chorób wieku dziecięcego
- 8. wyjaśnia przyczyny zaburzeń akomodacji i krótkowzroczności szkolnej u dzieci i sposoby zapobiegania im
- wyjaśnia pojęcia: akomodacja i krótkowzroczność szkolna
- określa skutki zaburzeń akomodacji i krótkowzroczności szkolnej u dzieci
- wymienia sposoby zapobiegania zaburzeniom akomodacji i krótkowzroczności szkolnej, np. przez prowadzenie profilaktycznych badań narządu wzroku wśród dzieci
- 9. rozpoznaje przyczyny zeza, niedowidzenia i innych zaburzeń widzenia na podstawie wywiadu
- przeprowadza wywiad z pacjentem lub opiekunem z zachowaniem ogólnie przyjętych standardów
- sporządza dokumentację medyczną pacjenta
- interpretuje zebrane informacje w celu rozpoznania przyczyn niedowidzenia i innych zaburzeń widzenia
- 10. Wymagania w kwalifikacjach zawodowych - ocenia stan psychofizyczny pacjenta przed wyborem metody badania ortoptycznego lub określonego badania okulistycznego
- wybiera metodę diagnostyczną adekwatnie do potrzeb i możliwości pacjenta i uzasadnia swój wybór
- różnicuje metody badań stosowanych w niedowidzeniu i różnych rodzajach zeza
- wymienia badania stosowane u dzieci w pierwszym roku życia w celu zapobiegania powstaniu niedowidzenia, fiksacji ekscentrycznej i nieprawidłowej korespondencji siatkówek
- stosuje metody łagodzące lęk i stres pacjenta związany z pobytem w gabinecie
- 11. przygotowuje pacjenta do badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych
- wyjaśnia pacjentowi cel i sposób wykonania badań
- stosuje we współpracy z lekarzem okulistą środki rozszerzające źrenice i porażające akomodację lub inne leki zlecone przez lekarza konieczne do wykonania badań
- 12. posługuje się specjalistyczną aparaturą i przyrządami do wykonywania badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych
- wymienia aparaty i przyrządy stosowane w diagnostyce okulistycznej
- wymienia i stosuje aparaty i przyrządy niezbędne do badań ortoptycznych
- używa aparatury specjalistycznej zgodnie z jej przeznaczeniem i ustalonymi zasadami
- wykonuje badania ruchomości gałek ocznych, kąta zeza, obuocznego widzenia, korespondencji, fiksacji, akomodacji, diplopii, koordynometrii (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- wykonuje badania okulistyczne, takie jak: badanie wady refrakcji na refraktometrze, badanie pola widzenia i badanie ciśnienia śródgałkowego na zlecenie lekarza
- 13. interpretuje wyniki badań ortoptycznych i określonych badan okulistycznych
- ustala diagnozę ortoptyczną na podstawie uzyskanych wyników badań
- ustala przebieg leczenia na postawie przeprowadzonych badań
- ocenia rokowanie leczenia na podstawie uzyskanych wyników badań
- 14. archiwizuje dokumentację pacjentów zgodnie z zasadami ochrony danych
- wymienia przepisy prawa dotyczące sporządzania, przechowywania i archiwizowania dokumentacji medycznej pacjenta
- wymienia i stosuje przepisy dotyczące ochrony danych osobowych
MED.04.4 - Prowadzenie ćwiczeń ortoptycznych w niedowidzeniu, zezie i w innych zaburzeniach mięśni gałkoruchowych oraz widzenia obuocznego (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.4)
- 1. dobiera rodzaje, metody i techniki ćwiczeń stosowanych w niedowidzeniu
- wyjaśnia cel i sposób wykonania ćwiczeń ortoptycznych w leczeniu niedowidzenia
- wymienia metody leczenia niedowidzenia, takie jak: metoda Cuppersa, Bangertera, Cambella
- definiuje pojęcia fiksacji centralnej i ekscentrycznej
- dokonuje pomiaru ostrości wzroku (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- klasyfikuje stopnie niedowidzenia
- wykonuje badania w celu ustalenia fiksacji
- dobiera odpowiednią metodę ćwiczeń w zależności od stopnia niedowidzenia, wieku pacjenta oraz jego predyspozycji psychofizycznych
- stosuje obturację z użyciem reduktorów ostrości widzenia
- wywołuje powidoki w przypadku fiksacji ekscentrycznej po wcześniejszej mydriazie
- wykonuje ćwiczenia metodą Cuppersa, Bangertera, Cambella
- wykonuje ćwiczenia z pacjentami, u których zastosowano metodę penalizacji
- wykonuje badania kontrolne i modyfikuje ćwiczenia w oparciu o ich wyniki
- 2. stosuje na zlecenie lekarza okulisty środki farmakologiczne rozszerzające źrenice podczas prowadzenia ćwiczeń
- różnicuje środki farmakologiczne rozszerzające źrenice i porażające akomodację zarejestrowane na polskim rynku
- zakrapla oczy pacjenta środkiem poszerzającym źrenice we współpracy z lekarzem okulistą
- wymienia objawy niepożądane i informuje pacjenta w przypadku podania leku rozszerzającego źrenice
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED.4 - dobiera i stosuje różne metody i techniki ćwiczeń w leczeniu zaburzeń widzenia obuocznego
- omawia metody leczenia zaburzeń obuocznego widzenia z użyciem synoptoforu
- omawia metody leczenia zaburzeń obuocznego widzenia w wolnej przestrzeni
- omawia metody leczenia zaburzeń obuocznego widzenia za pomocą pryzmatów z uwzględnieniem metody szczecińskiej
- określa kryteria doboru pacjentów do ćwiczeń (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- wykonuje badania obuocznego widzenia
- ocenia korespondencję siatkówkową
- analizuje wyniki badań i dobiera rodzaj ćwiczeń stosowanych w leczeniu zaburzeń widzenia obuocznego
- wykonuje ćwiczenia widzenia obuocznego na synoptoforze, z użyciem listw pryzmatycznych, kart stereogramowych oraz cheiroskopie
- ocenia sprawność akomodacji
- wykonuje ćwiczenia akomodacji przy użyciu flipperów akomodacyjnych, tablic Harta, akomodometru i diploskopu
- wykonuje ćwiczenia z wykorzystaniem diplopii fizjologicznej
- wykonuje badania kontrolne i modyfikuje ćwiczenia w oparciu o ich wyniki
- 4. dobiera i stosuje różne metody i techniki ćwiczeń w zaburzeniach mięśni gałkoruchowych
- omawia działanie mięśni gałkoruchowych
- wykonuje badania i ocenia działanie mięśni gałkoruchowych
- określa kryteria doboru ćwiczeń mięśni gałkoruchowych
- wykonuje ćwiczenia mięśni w dziewięciu kierunkach spojrzenia różnymi metodami (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- wykonuje ćwiczenia mięśni w konwergencji i dywergencji z użyciem synoptoforu i listw pryzmatycznych
- określa wskazania i przeciwskazania oraz dobiera korekcję pryzmatyczną w uzasadnionych przypadkach zaburzeń gałkoruchowych
- 5. Kwalifikacje zawodowe - ocenia stan psychofizyczny pacjenta przed przystąpieniem do ćwiczeń
- prowadzi rozmowę z pacjentem w celu oceny jego stanu psychofizycznego
- analizuje stan psychofizyczny pacjenta na podstawie przeprowadzonej rozmowy i dobiera odpowiedni rodzaj ćwiczeń
- 6. nadzoruje wykonywanie ćwiczeń lub bierze w nich czynny udział
- planuje ćwiczenia z uwzględnieniem możliwości pacjenta i ustala harmonogram spotkań na podstawie analizy przebiegu ćwiczeń
- kontroluje przebieg ćwiczeń
- dokonuje oceny postępów pacjenta
- konsultuje z lekarzem prowadzącym wyniki badań i ćwiczeń przed, w trakcie i po zakończeniu terapii
- 7. prowadzi dokumentację pacjenta
- wymienia rodzaje dokumentacji medycznej
- sporządza dokumentację wykonywanych badań i ćwiczeń zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych
- uzupełnia dokumentację pacjenta w oparciu o przeprowadzone badania i ćwiczenia
- sporządza kopie lub odpisy dokumentacji zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- analizuje okazaną dokumentację pacjenta
- stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych
- 8. rozpoznaje przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu
- analizuje wyniki badań psychologa i innych specjalistów
- przeprowadza ocenę stanu narządu wzroku w oparciu o badanie ortoptyczne
- przeprowadza ocenę lateralizacji
- klasyfikuje trudności wzrokowe z uwzględnieniem współistniejących zaburzeń, takich jak: dysleksja, ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder)
- 9. przeprowadza terapię zaburzeń akomodacyjno-konwergencyjnych
- dobiera rodzaj ćwiczeń w celu przezwyciężenia trudności w czytaniu i pisaniu
- dokumentuje przebieg terapii
- ustala częstotliwość spotkań
MED.04.5 - Dobieranie pomocy optycznych i nieoptycznych do ćwiczeń ortoptycznych (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED04)
- 1. rozpoznaje wady refrakcji
- definiuje i charakteryzuje rodzaje wad refrakcji
- dokonuje pomiaru wady refrakcji za pomocą autorefraktometru
- dokonuje zapisu wady wzroku na podstawie przeprowadzonego badania okulistycznego
- ocenia wadę na podstawie otrzymanych wyników badań okulistycznych, skierowań lub okularów pacjenta
- 2. rozróżnia rodzaje soczewek okularowych i soczewek kontaktowych
- opisuje budowę i właściwości soczewek okularowych z uwzględnieniem materiału, z którego powstały
- wyjaśnia podstawowe pojęcia i prawa z zakresu fizyki optycznej i optyki geometrycznej, takie jak: soczewka sferyczna, cylindryczna, sfero-cylindryczna, skupiająca, rozpraszająca, pryzmat, obraz rzeczywisty i pozorny, aberracja sferyczna i chromatyczna, prawo odbicia i prawo załamania
- opisuje sposób zastosowania różnych soczewek
- wyjaśnia różnicę między soczewkami systematycznej wymiany a soczewkami jednorazowymi
- 3. Kwalifikacje w zawodzie MED04 - charakteryzuje pomoce optyczne i nieoptyczne stosowane w leczeniu choroby zezowej i niedowidzenia
- wyjaśnia pojęcia: pomoc optyczna i nieoptyczna
- różnicuje pomoce optyczne i nieoptyczne
- dobiera i opisuje pomoce nieoptyczne wspomagające widzenie stosowane w leczeniu choroby zezowej
- wymienia elektroniczne środki wspomagające widzenie (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
- opisuje procedury doboru pomocy optycznych i nieoptycznych niezbędnych w leczeniu choroby zezowej, w niedowidzeniu i w objawach astenopijnych
- dobiera pomoce optyczne i nieoptyczne niezbędne do wykonywania ćwiczeń w leczeniu choroby zezowej, w niedowidzeniu i w objawach astenopijnych
- wyjaśnia pacjentowi cel i sposób użytkowania pomocy wzrokowych
- 4. wyjaśnia zastosowanie pryzmatu w schorzeniach okulistyczno- strabologicznych
- charakteryzuje budowę i działanie pryzmatu
- określa wskazania do zastosowania pryzmatów w zaburzeniach widzenia obuocznego
- określa przeciwwskazania do zastosowania pryzmatów w zaburzeniach widzenia obuocznego
- dobiera moc potrzebnego pryzmatu adekwatnie do problemu wzrokowego