LOGOWANIE

KWALIFIKACJA MED.04

Świadczenie usług medycznych w zakresie ortoptyki



Zawody związane z kwalifikacją MED.4




OPIS WYMAGAŃ - KWALIFIKACJA W ZAWODZIE MED 4

MED.04.2 - Podstawy ortoptyki (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.04)

    1. wymienia cele i zadania związane z wykonywanym zawodem
  • definiuje pojęcia: ortoptyka, pleoptyka, niedowidzenie, zez
  • wymienia zadania zawodowe realizowane w zawodzie
    2. wyjaśnia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka
  • opisuje elementy budowy i działanie układów, takich jak: kostny, mięśniowy, nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydalniczy i płciowy
  • opisuje budowę i funkcje skóry
  • opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu medycyny rozwojowej
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED.04 - rozpoznaje objawy procesów patologicznych i zmian chorobowych w organizmie człowieka
  • wymienia podstawowe choroby poszczególnych układów
  • wymienia charakterystyczne objawy wybranych chorób
  • wymienia przyczyny i sposoby leczenia wybranych chorób
    4. nawiązuje kontakt z pacjentem, jego rodziną, środowiskiem zawodowym i społecznym w celu rozpoznania przyczyn zeza, niedowidzenia i innych zaburzeń wzroku
  • opisuje zasady kontaktu z pacjentem, jego rodziną, środowiskiem zawodowym i społecznym
  • prowadzi wywiad z pacjentem i jego opiekunem z zachowaniem zasad efektywnej komunikacji
  • rejestruje uzyskane informacje w dokumentacji medycznej pacjenta
  • określa przyczynę nieprawidłowości w obrębie narządu wzroku na podstawie przeprowadzonego wywiadu
    5. Kwalifikacje zawodowe - współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem
  • wyjaśnia rolę zespołu wielodyscyplinarnego w sprawowaniu specjalistycznej opieki nad pacjentem
  • uwzględnia i stosuje zalecenia innych członków zespołu wielodyscyplinarnego dotyczące pacjenta
    6. wykorzystuje programy komputerowe używane w placówkach opieki zdrowotnej
  • posługuje się programami komputerowymi w celach terapeutycznych i diagnostycznych
  • używa specjalistycznych programów komputerowych w celu rejestracji pacjentów
  • dobiera odpowiedni program komputerowy w celu poprawy tempa i jakości pracy
  • przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych
    7. posługuje się językiem migowym
  • stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń
  • pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych
  • porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym
    8. przestrzega zasad postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy
  • rozpoznaje objawy u osób dotkniętych przemocą psychiczną i fizyczną
  • definiuje procedury postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy
  • wdraża procedury w razie stwierdzenia objawów występowania przemocy
    9. charakteryzuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych
  • definiuje pojęcia: promocja i profilaktyka zdrowia
  • wymienia metody działań w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia
  • wskazuje obszary i poziomy działań profilaktycznych mających wpływ na zdrowy styl życia
  • wymienia czynniki mające wpływ na zdrowy styl życia, w tym zagrażające i wspomagające
    10. Wymagania w kwalifikacjach zawodowych - rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
  • wymienia cele normalizacji krajowej
  • wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  • rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  • korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

MED.04.3 - Wykonywanie badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED4)

    1. charakteryzuje budowę i funkcjonowanie narządu wzroku
  • opisuje rozwój embrionalny gałki ocznej
  • porównuje parametry gałki ocznej u noworodka, małego dziecka z gałką oczną dorosłej osoby
  • opisuje budowę oczodołu i jego funkcje
  • wyjaśnia funkcje aparatu ochronnego oka (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • opisuje i analizuje budowę, działanie i unerwienie mięśni gałkoruchowych oraz mięśni wewnątrzgałkowych
  • opisuje fizjologiczny rozwój widzenia oraz fotochemię widzenia
  • analizuje drogę wzrokową
  • rozpoznaje zaburzenia drogi wzrokowej na podstawie wyniku pola widzenia
    2. opisuje choroby i wady rozwojowe mające wpływ na funkcje narządu wzroku
  • wymienia choroby związane z nieprawidłowym przebiegiem ciąży i przedwczesnym porodem, w tym retinopatii wcześniaczej
  • wymienia choroby zakaźne mające wpływ na powstanie zeza
  • wskazuje anomalie rozwojowe w obrębie głowy, twarzy, oczodołów, powiek, tęczówki
  • opisuje objawy oczne współistniejących chorób układowych
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED4 - opisuje choroby poszczególnych elementów gałki ocznej wraz z oczodołem
  • wymienia objawy chorób: rogówki, twardówki, soczewki, ciała szklistego, błony naczyniowej ciała rzęskowego, siatkówki i nerwu wzrokowego oraz aparatu ochronnego oka
  • różnicuje objawy zaćmy i jaskry wrodzonej
  • opisuje urazy narządu wzroku ze szczególnym uwzględnieniem oczodołu i aparatu ruchowego oka
  • rozróżnia leki okulistyczne stosowane miejscowo i ogólnie w leczeniu chorób narządu wzroku z uwzględnieniem wskazań, przeciwwskazań oraz działań niepożądanych
    4. wymienia objawy wrodzonych zespołów ocznych oraz rodzaje oczopląsu
  • wymienia objawy wrodzonych zespołów ocznych, w tym STD (zespół Stillinga-Türka-Duane'a), Browna, Moebiusa, Marcusa Gunna, jednostronnego porażenia elewatorów, zeza ustalonego i wrodzonego porażenia mięśni gałkoruchowych
  • klasyfikuje oczopląs oraz zespół blokady oczopląsu przez konwergencję
  • wymienia techniki operacyjne stosowane w leczeniu choroby zezowej i oczopląsu
    5. Kwalifikacje zawodowe - wymienia objawy, przyczyny oraz skutki choroby zezowej
  • wyjaśnia przyczyny powstawania choroby zezowej
  • opisuje skutki choroby zezowej, takie jak: niedowidzenie, fiksacja ekscentryczna, zaburzenia obuocznego widzenia, nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa, zaburzenia konwergencji, zaburzenia ruchomości gałek ocznych
  • przeprowadza wywiad z pacjentem w celu ustalenia przyczyny i czasu powstania choroby zezowej
  • wykonuje badania ostrości widzenia, wielkości kąta zeza, parametrów obuocznego widzenia, fiksacji, korespondencji siatkówkowej, konwergencji, ruchomości gałek ocznych, akomodacji, uwzględniając wiek i rozwój psychomotoryczny pacjenta (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • dobiera metody i narzędzia w celu wykonania badania stosownie do możliwości pacjenta
  • analizuje otrzymane wyniki badań i ustala przebieg leczenia
  • sporządza dokumentację wykonywanych działań
    6. wymienia objawy i przyczyny zezów porażennych oraz diplopii
  • opisuje objawy porażeń mięśni ocznych
  • wyjaśnia pojęcie diplopii
  • przeprowadza wywiad z pacjentem w celu ustalenia przyczyn zeza porażennego
  • wykonuje badania wskazujące na przyczynę zeza porażennego, takie jak: ekran Hessa, smuga Hessa, badanie na synoptoforze lub synoptometrze obuocznego widzenia w dziewięciu kierunkach spojrzenia (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • analizuje wyniki otrzymanych badań wskazujących na przyczynę zezów porażeniowych
  • ustala we współpracy z lekarzem okulistą, neurologiem i rehabilitantem przebieg leczenia porażeń
  • dobiera moc odpowiedniego pryzmatu w celu usunięcia diplopii
    7. opisuje objawy chorób wieku dziecięcego mogących mieć wpływ na narząd wzroku
  • wymienia objawy chorób wynikających z niedoboru witamin, chorób metabolicznych, nowotworowych, zakaźnych, układu nerwowego oraz chorób w ostrych zatruciach i urazach głowy
  • opisuje typowe stany patologiczne podstawowych układów i narządów u dziecka
  • określa poziom rozwoju psychofizycznego dziecka
  • wyjaśnia wpływ środowiska rodzinnego i szkolnego na powstawanie chorób wieku dziecięcego
    8. wyjaśnia przyczyny zaburzeń akomodacji i krótkowzroczności szkolnej u dzieci i sposoby zapobiegania im
  • wyjaśnia pojęcia: akomodacja i krótkowzroczność szkolna
  • określa skutki zaburzeń akomodacji i krótkowzroczności szkolnej u dzieci
  • wymienia sposoby zapobiegania zaburzeniom akomodacji i krótkowzroczności szkolnej, np. przez prowadzenie profilaktycznych badań narządu wzroku wśród dzieci
    9. rozpoznaje przyczyny zeza, niedowidzenia i innych zaburzeń widzenia na podstawie wywiadu
  • przeprowadza wywiad z pacjentem lub opiekunem z zachowaniem ogólnie przyjętych standardów
  • sporządza dokumentację medyczną pacjenta
  • interpretuje zebrane informacje w celu rozpoznania przyczyn niedowidzenia i innych zaburzeń widzenia
    10. Wymagania w kwalifikacjach zawodowych - ocenia stan psychofizyczny pacjenta przed wyborem metody badania ortoptycznego lub określonego badania okulistycznego
  • wybiera metodę diagnostyczną adekwatnie do potrzeb i możliwości pacjenta i uzasadnia swój wybór
  • różnicuje metody badań stosowanych w niedowidzeniu i różnych rodzajach zeza
  • wymienia badania stosowane u dzieci w pierwszym roku życia w celu zapobiegania powstaniu niedowidzenia, fiksacji ekscentrycznej i nieprawidłowej korespondencji siatkówek
  • stosuje metody łagodzące lęk i stres pacjenta związany z pobytem w gabinecie
    11. przygotowuje pacjenta do badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych
  • wyjaśnia pacjentowi cel i sposób wykonania badań
  • stosuje we współpracy z lekarzem okulistą środki rozszerzające źrenice i porażające akomodację lub inne leki zlecone przez lekarza konieczne do wykonania badań
    12. posługuje się specjalistyczną aparaturą i przyrządami do wykonywania badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych
  • wymienia aparaty i przyrządy stosowane w diagnostyce okulistycznej
  • wymienia i stosuje aparaty i przyrządy niezbędne do badań ortoptycznych
  • używa aparatury specjalistycznej zgodnie z jej przeznaczeniem i ustalonymi zasadami
  • wykonuje badania ruchomości gałek ocznych, kąta zeza, obuocznego widzenia, korespondencji, fiksacji, akomodacji, diplopii, koordynometrii (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • wykonuje badania okulistyczne, takie jak: badanie wady refrakcji na refraktometrze, badanie pola widzenia i badanie ciśnienia śródgałkowego na zlecenie lekarza
    13. interpretuje wyniki badań ortoptycznych i określonych badan okulistycznych
  • ustala diagnozę ortoptyczną na podstawie uzyskanych wyników badań
  • ustala przebieg leczenia na postawie przeprowadzonych badań
  • ocenia rokowanie leczenia na podstawie uzyskanych wyników badań
    14. archiwizuje dokumentację pacjentów zgodnie z zasadami ochrony danych
  • wymienia przepisy prawa dotyczące sporządzania, przechowywania i archiwizowania dokumentacji medycznej pacjenta
  • wymienia i stosuje przepisy dotyczące ochrony danych osobowych

MED.04.4 - Prowadzenie ćwiczeń ortoptycznych w niedowidzeniu, zezie i w innych zaburzeniach mięśni gałkoruchowych oraz widzenia obuocznego (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED.4)

    1. dobiera rodzaje, metody i techniki ćwiczeń stosowanych w niedowidzeniu
  • wyjaśnia cel i sposób wykonania ćwiczeń ortoptycznych w leczeniu niedowidzenia
  • wymienia metody leczenia niedowidzenia, takie jak: metoda Cuppersa, Bangertera, Cambella
  • definiuje pojęcia fiksacji centralnej i ekscentrycznej
  • dokonuje pomiaru ostrości wzroku (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • klasyfikuje stopnie niedowidzenia
  • wykonuje badania w celu ustalenia fiksacji
  • dobiera odpowiednią metodę ćwiczeń w zależności od stopnia niedowidzenia, wieku pacjenta oraz jego predyspozycji psychofizycznych
  • stosuje obturację z użyciem reduktorów ostrości widzenia
  • wywołuje powidoki w przypadku fiksacji ekscentrycznej po wcześniejszej mydriazie
  • wykonuje ćwiczenia metodą Cuppersa, Bangertera, Cambella
  • wykonuje ćwiczenia z pacjentami, u których zastosowano metodę penalizacji
  • wykonuje badania kontrolne i modyfikuje ćwiczenia w oparciu o ich wyniki
    2. stosuje na zlecenie lekarza okulisty środki farmakologiczne rozszerzające źrenice podczas prowadzenia ćwiczeń
  • różnicuje środki farmakologiczne rozszerzające źrenice i porażające akomodację zarejestrowane na polskim rynku
  • zakrapla oczy pacjenta środkiem poszerzającym źrenice we współpracy z lekarzem okulistą
  • wymienia objawy niepożądane i informuje pacjenta w przypadku podania leku rozszerzającego źrenice
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED.4 - dobiera i stosuje różne metody i techniki ćwiczeń w leczeniu zaburzeń widzenia obuocznego
  • omawia metody leczenia zaburzeń obuocznego widzenia z użyciem synoptoforu
  • omawia metody leczenia zaburzeń obuocznego widzenia w wolnej przestrzeni
  • omawia metody leczenia zaburzeń obuocznego widzenia za pomocą pryzmatów z uwzględnieniem metody szczecińskiej
  • określa kryteria doboru pacjentów do ćwiczeń (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • wykonuje badania obuocznego widzenia
  • ocenia korespondencję siatkówkową
  • analizuje wyniki badań i dobiera rodzaj ćwiczeń stosowanych w leczeniu zaburzeń widzenia obuocznego
  • wykonuje ćwiczenia widzenia obuocznego na synoptoforze, z użyciem listw pryzmatycznych, kart stereogramowych oraz cheiroskopie
  • ocenia sprawność akomodacji
  • wykonuje ćwiczenia akomodacji przy użyciu flipperów akomodacyjnych, tablic Harta, akomodometru i diploskopu
  • wykonuje ćwiczenia z wykorzystaniem diplopii fizjologicznej
  • wykonuje badania kontrolne i modyfikuje ćwiczenia w oparciu o ich wyniki
    4. dobiera i stosuje różne metody i techniki ćwiczeń w zaburzeniach mięśni gałkoruchowych
  • omawia działanie mięśni gałkoruchowych
  • wykonuje badania i ocenia działanie mięśni gałkoruchowych
  • określa kryteria doboru ćwiczeń mięśni gałkoruchowych
  • wykonuje ćwiczenia mięśni w dziewięciu kierunkach spojrzenia różnymi metodami (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • wykonuje ćwiczenia mięśni w konwergencji i dywergencji z użyciem synoptoforu i listw pryzmatycznych
  • określa wskazania i przeciwskazania oraz dobiera korekcję pryzmatyczną w uzasadnionych przypadkach zaburzeń gałkoruchowych
    5. Kwalifikacje zawodowe - ocenia stan psychofizyczny pacjenta przed przystąpieniem do ćwiczeń
  • prowadzi rozmowę z pacjentem w celu oceny jego stanu psychofizycznego
  • analizuje stan psychofizyczny pacjenta na podstawie przeprowadzonej rozmowy i dobiera odpowiedni rodzaj ćwiczeń
    6. nadzoruje wykonywanie ćwiczeń lub bierze w nich czynny udział
  • planuje ćwiczenia z uwzględnieniem możliwości pacjenta i ustala harmonogram spotkań na podstawie analizy przebiegu ćwiczeń
  • kontroluje przebieg ćwiczeń
  • dokonuje oceny postępów pacjenta
  • konsultuje z lekarzem prowadzącym wyniki badań i ćwiczeń przed, w trakcie i po zakończeniu terapii
    7. prowadzi dokumentację pacjenta
  • wymienia rodzaje dokumentacji medycznej
  • sporządza dokumentację wykonywanych badań i ćwiczeń zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych
  • uzupełnia dokumentację pacjenta w oparciu o przeprowadzone badania i ćwiczenia
  • sporządza kopie lub odpisy dokumentacji zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • analizuje okazaną dokumentację pacjenta
  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych
    8. rozpoznaje przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu
  • analizuje wyniki badań psychologa i innych specjalistów
  • przeprowadza ocenę stanu narządu wzroku w oparciu o badanie ortoptyczne
  • przeprowadza ocenę lateralizacji
  • klasyfikuje trudności wzrokowe z uwzględnieniem współistniejących zaburzeń, takich jak: dysleksja, ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder)
    9. przeprowadza terapię zaburzeń akomodacyjno-konwergencyjnych
  • dobiera rodzaj ćwiczeń w celu przezwyciężenia trudności w czytaniu i pisaniu
  • dokumentuje przebieg terapii
  • ustala częstotliwość spotkań

MED.04.5 - Dobieranie pomocy optycznych i nieoptycznych do ćwiczeń ortoptycznych (Egzamin zawodowy kwalifikacja MED04)

    1. rozpoznaje wady refrakcji
  • definiuje i charakteryzuje rodzaje wad refrakcji
  • dokonuje pomiaru wady refrakcji za pomocą autorefraktometru
  • dokonuje zapisu wady wzroku na podstawie przeprowadzonego badania okulistycznego
  • ocenia wadę na podstawie otrzymanych wyników badań okulistycznych, skierowań lub okularów pacjenta
    2. rozróżnia rodzaje soczewek okularowych i soczewek kontaktowych
  • opisuje budowę i właściwości soczewek okularowych z uwzględnieniem materiału, z którego powstały
  • wyjaśnia podstawowe pojęcia i prawa z zakresu fizyki optycznej i optyki geometrycznej, takie jak: soczewka sferyczna, cylindryczna, sfero-cylindryczna, skupiająca, rozpraszająca, pryzmat, obraz rzeczywisty i pozorny, aberracja sferyczna i chromatyczna, prawo odbicia i prawo załamania
  • opisuje sposób zastosowania różnych soczewek
  • wyjaśnia różnicę między soczewkami systematycznej wymiany a soczewkami jednorazowymi
    3. Kwalifikacje w zawodzie MED04 - charakteryzuje pomoce optyczne i nieoptyczne stosowane w leczeniu choroby zezowej i niedowidzenia
  • wyjaśnia pojęcia: pomoc optyczna i nieoptyczna
  • różnicuje pomoce optyczne i nieoptyczne
  • dobiera i opisuje pomoce nieoptyczne wspomagające widzenie stosowane w leczeniu choroby zezowej
  • wymienia elektroniczne środki wspomagające widzenie (źródło: www.testy.egzaminzawodowy.info)
  • opisuje procedury doboru pomocy optycznych i nieoptycznych niezbędnych w leczeniu choroby zezowej, w niedowidzeniu i w objawach astenopijnych
  • dobiera pomoce optyczne i nieoptyczne niezbędne do wykonywania ćwiczeń w leczeniu choroby zezowej, w niedowidzeniu i w objawach astenopijnych
  • wyjaśnia pacjentowi cel i sposób użytkowania pomocy wzrokowych
    4. wyjaśnia zastosowanie pryzmatu w schorzeniach okulistyczno- strabologicznych
  • charakteryzuje budowę i działanie pryzmatu
  • określa wskazania do zastosowania pryzmatów w zaburzeniach widzenia obuocznego
  • określa przeciwwskazania do zastosowania pryzmatów w zaburzeniach widzenia obuocznego
  • dobiera moc potrzebnego pryzmatu adekwatnie do problemu wzrokowego

MED.04.6 - Język obcy zawodowy (Egzamin zawodowy kwalifik